Så använder Orkla Amazon som språngbräda på nya marknader

Orkla, som äger några av Nordens största varumärken inom livsmedel och hälsa, använder Amazon för att introducera nya varumärken på nya marknader. Genom tredjepartverktyg går det att göra djupgående marknadsanalyser utifrån Amazons data som också blir underlag för lanseringar i traditionella kanaler.   Orkla började att sälja på Amazon 2019 för att lära sig inför Amazons förväntade nordiska expansion Men Amazon tog inte över den nordiska marknaden. Därför fokuserar Orkla främst på att sälja på Amazons största marknader som Tyskland, Storbritannien och USA, men de säljer även på mindre marknader som Italien och Spanien.   I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Johanna Jeppsson, Digital Sales & Marketing Director hos Orkla Health och vice president for global marketplaces hos Orkla.   Orkla har ett litet internationellt team som sköter koncernens försäljning på Amazon. På nya marknader använder Orkla Amazon för att introducera varumärken. Orkla valde först att sälja runt hundra varor på Amazon, men de har med tiden minskat ner till 40 varor för att förbättra lönsamheten.   Amazon har ännu inte vänt upp och ner på den nordiska marknaden, så Orklas fokus på Amazon handlar om marknaderna där Amazon dominerar som USA, Tyskland och Storbritannien.   Den största utmaningen har varit att anpassa sig till Amazons egen logistik-tjänst – Fulfillment by Amazon som ställer helt andra krav, än när Orkla levererar till stora nordiska detaljhandelskedjor.   Lyssna också på Amazon-aggregatorn Go North siktar mot miljarden inom tre år

Om Podcasten

En podd om e-handel och digitalisering med journalisten och e-handelsexperten Urban Lindstedt tillsammans med Sveriges främsta e-handelsprofiler.