Så bygger Shesize ett globalt varumärke som enmansföretagare

Shesize vill förbättra passformen på kläder genom ett eget storlekssystem anpassade till hur kvinnor ser ut i verkligheten. En idé som dissades av drakarna i tv-programmet Draknästet, men som lockat till sig andra investerare. Shesize har en slimmad organisation med nätbutik, fullfilmenttjänsten Shelfless från Bring, en konsult som sköter produktionen och en byrå för digital marknadsföring. På så sätt kan grundaren Emmeli Marmander koncentrera sig på produktutveckling, samarbeten och varumärkesbyggande. I detta avsnitt samtalar programledaren Urban Lindstedt med Emmeli Marmander, vd och grundare av Shesize. Detta är ett betalt samarbete mellan podden Ehandelstrender och fulfilmentlösningen Shelfless från Bring. Emmeli Marmander startade bolaget när hon studerade vid Högskolan i Borås. Efter bråk med investerare valde hon och medgrundaren att sätta sitt första företag i konkurs, men Emmeli valde att köpa inkråmet från konkursboet för att med många viktiga lärdomar i bagaget starta Shesize. Emmeli Marmander deltog i svt-programmet Draknästet, fick inga investeringar, men försäljningen tog ordentlig fart. Men exponeringen lockade fram andra investerare som gillade idén. Förra året omsatte Shesize 817 000 kronor och med nya investerare finns möjligheter att öka marknadsföringen och gå in på nya marknader. Planen är att köra en ny kapitalrunda nästa år. Lyssna också på Bemz – att växa med hållbarhet.    

Om Podcasten

En podd om e-handel och digitalisering med journalisten och e-handelsexperten Urban Lindstedt tillsammans med Sveriges främsta e-handelsprofiler.