Sourcing i Kina på rätt sätt
Sourcing i Kina är affärskritiskt för varumärken och e-handlare. De senaste åren har e-handlare tvingat att bygga lager eller utnyttja flygfrakt för att säkra varuförsörjningen under hoten från Kinas zero-covid-politik och problemen med det globala fraktsystemet. Därför är kunskapen om hur man bygger relationer med kinesiska fabriker och kvalitetssäkrar produkterna affärskritiskt för varumärken och e-handlare. Att hantera betalningarna med Kina på ett säkert och smidigt sätt är också viktigt för att inte få problem med likviditeten. I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Peter Beckman, grundare av finansinstitutet Treyd samt Martin Vercouter, vice president operation hos Treyd, tidigare chef för svenska handelskammaren i Kina. Osäkerheterna kring internationell handel har bara ökat under 2022 med kriget i Ukraina. Men det finns tecken på Kina kan ompröva sin zero-covid-strategin att stänga ner miljonstäder vid mindre covid-utbrott. Fraktpriserna är fortfarande höga även om trenden är nedgående. Kina kommer att fortsätta att vara världens fabrik. Trenden att flytta tillverkningen från Kina till Europa fungerar för kläder, men inte för elektronik. Därför är frågan hur du hittar tillverkare i Kina är fortfarande högaktuell. Ännu viktigare är hur du säkrar upp dina leveranser när covid, krig, fraktpriser och logistikkedjor ställer till det. Lyssna också på Sydkoreansk e-handel – inkörsporten till Asien.