Våga bli en vinnare i krisen – tillbaka till grunderna
E-handeln står inför ett stålbad. Hög inflation, räntehöjningar och skenande energipriser slår mot konsumenternas köpkraft. Många e-handlare har efter år av problem med logistiken och covid-stängningar i Kina byggt upp för stora lager. Efter två år av rekordtillväxt blir effekten på e-handeln tydlig. Vi ser redan sammanslagningar av nätbutiker och vi kan räkna med konkurser. Samtidigt är kriser en möjlighet till förbättringar. Missa inte chansen att vässa butiken, sortiment, processerna och marknadsföringen. Investera i affärsutveckling, plattformar, logistik och vassare sortiment. Att spara sig ur krisen är sällan en bra idé. I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Katrin Lundgren, vd och grundare av e-handelsplattformen Kodmyran. Hög inflation och stigande bolåneräntor gröper ur hushållens köpkraft och hushållen ser generellt sett dystert på framtiden, enligt Konjunkturinstitutet. Det mesta tyder nu på att högkonjunkturen började mattas av redan det tredje kvartalet i år. Sällanköpsvaruhandelns försäljning började minska i februari och har fortsatt nedåt sedan dess. I augusti minskade försäljningen med 1,2 procent jämfört med juli. Därför är det viktigare än någonsin att hygienfaktorerna inom e-handeln är på plats. När folk håller i plånboken tenderar de handla hos kända varumärken och trygga butiker. Bra bilder, tydliga beskrivningar, inga stavfel, tydliga ordervillkor, bra sökfunktioner, lätt att hitta produkterna. Våga också förhandla med leverantörerna, alla kan bli 1 till 2 procent billigare, men var beredd att ge något också, var beredd även på nej och förhandla med respekt, tänk på att bägge ska vara vinnare på slutet. Satsa marknadsföringspengarna där de gör nytta. Det finns fortfarande e-handlare som inte mäter intäkter på annonskronorna. Gerillamarknadsföring är också något att tänka på. Våga investera för att minska kostnader i framtiden. En packrobot kan spara in personal och ta bort flaskhalsar i logistiken. Investera i e-handelsplattformar och teknik för att underlätta processer. Lyssna också på Ständigt utveckla sortimentet: Ta bilder, skriva texter, översätta