Sociala medier styr våra val – så lätt blir vi algoritmslavar
Ingen kommer undan när de sociala medierna trappar upp sin AI. Facebook, Tiktok, Snapchat och Instagrams algoritmer är en mångmiljardindustri. Men om du trott att du blivit spårad och kartlagd hittills, så är det inget mot vad som väntar. Snart kommer du få reklam som är skapad samma stund som du ser den enbart riktad till dig. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Programledare: Hanna MalmodinRöster och medverkande i programmet: Joakim Leijon, investerare och grundare WhisprGunilla Björling, professor Jönköping universityMark Zuckerberg, vd och grundare FacebookRoger Wilson, USA-korrespondent Sveriges RadioHelena Frielingsdorf, läkare och utredare FolkhälsomyndighetenJohanna Hållén, generaldirektör Sveriges KonsumenterPeter Knutsson, stiftelsen ReklamombudsmannenPetra Bergman, reporter EkonomiekotSara Heyman, reporter Ekotekonomiekotextra@sverigesradio.se