Nordea får rätt i tingsrätten - behöver inte ersätta swishbedragen kund

I början av förra året blev en man lurad att föra över 100 000 kronor till en person - en så kallad målvakt - via ett telefonbedrägeri. När han ville ha tillbaka pengarna sa banken Nordea nej. Konsumentombudsmannen stämde då banken. Idag kom Tingsrättens dom. Nordea behöver inte ersätta sin kund för förlusten. Samtidigt anser Finansinspektionen att reglerna bör bli tydligare. Mithra Sundberg, avdelningschef för Betaltillsyn vid Finansinspektionen: skärp lagstiftningen! Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Programledare: Petra BergmanMedverkande: Mithra Sundberg, avdelningschef Betaltillsyn vid Finansinspektionen och Olof Wijnbladh, reporter Ekonomiekot

Om Podcasten

I Ekonomiekot Extra diskuteras de mest spännande händelserna inom samhällsekonomi och näringsliv. Kortare program varje vardag och på lördagar sänds vårt längre helgprogram. Programledare Hanna Malmodin och Erika Mårtensson Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Ansvarig utgivare: Tove Svenonius