78. Greenwashing - Överensstämmer hållbarhetsarbetet med marknadskommunikationen?

I veckans avsnitt reder vi ut begreppet Greenwashing. Hållbarhetsfrågor tar som bekant allt mer plats i företagsstrategier och investeringsbeslut. Därför är det nu viktigare än någonsin för oss ekonomer att förstå begreppet greenwashing och dess risker/möjligheter. Vad har greenwashing för inverkan på marknadstransparens, trovärdighet och företagsvärderingar? Vi går igenom ett par fall där det gått fel och ger matnyttiga tips kring hur du kan undvika dem.   Hålltider03:36 - Vi definierar begreppet greenwashing08:40 - Exempel på företag som gjort sig skyldiga till greenwashing15:40 - Hållbar finansiering19:49 - Vi reder ut det nya EU direktivet21:55 - Tips på hur du kan tänka kring utmaningarna    KontaktMartin M Eriksson: https://www.linkedin.com/in/martinmeriksson/ Christoffer Mattsson: https://www.linkedin.com/in/christofferpmattsson/FöljEkonompodden på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/ekonompodden/Ekonompodden på instagram: https://www.instagram.com/ekonompodden/ 

Om Podcasten

Ekonompodden startades våren 2021 efter ett minst sagt händelserikt år i och med en pandemi som härjar över världen. I Podcasten får du lyssna till aktuella ämnen, intressanta spaningar, trender och reflektioner av ekonomerna Christoffer och Martin där intervjuer med spännande personer kommer varvas med fördjupningsavsnitt. Ambitionen är enkel, tiden du avsätter för att lyssna på podcasten skall vara väl investerad för dig som ekonom var du än befinner dig i din karriär och oberoende om du är specialist, ledare eller nyutexad. En dynamisk duo - en ålänning och en göteborgare - laddat för succé!