#17 FATTA kör live: Normkritik, våld och sexism i reklam

Kan man förändra normer genom schysstare reklam? Och vad gör sexistisk reklam med oss som konsumenter? Vad ska man tycka om höstens våg av normkritiska och feministiska reklamer? Varför innehåller den nya libressereklamen alla typer av blod utom just mens, och hur kidnappade tobaksbolagen suffrageterna för att sälja cigaretter? In och lyssna på ett extra speciellt avsnitt av Fattapodden! Förra veckan spelade Ebba Rosencrantz, Ylva Mossing och Philippa Clarén in podden live på Cantina Real i samarbete med FFS Podcastklubb.

Om Podcasten

Fattapodden är podden där vi snackar samtycke och samtyckeskultur. Hur får vi barn att respektera sina och andra kroppar, bidrar porr till sexuellt våld, och hur skapas en god samtyckeskultur inom organisationen? Det här och mycket mer pratar vi om i Fattapodden. För samtycke grundar sig i samhällets strukturer och föreställningar, och hur vi förvaltar de här föreställningarna. I grund och botten handlar det om hur vi ser på varandra som medmänniskor. Det hade nämligen aldrig behövts en samtyckeslag om samtycke hade varit etablerat i samhället! Du lyssnar väl?