73: Bilden av Sverige förändras

Det har blivit allt vanligare att tala om Sverigebilden. Och hur Sverige uppfattas utomlands. Men det finns flera olika Sverigebilder som florerar samtidigt. Det är kartlagt att en del länder, exempelvis Ryssland, rapporterar en långt sämre bild av Sverige än andra. Inte sällan används Sverige som ett exempel av utländska politiker för att driva en egen politisk fråga; allt ifrån migration till coronastrategi. Nationella varumärken skiljer sig stort från företags varumärken, det tar lång mycket lång tid att rubba ett lands varumärke, enligt internationella mätningar. I studion för att diskutera Sverigebilder: Per-Arne Wikström, chef för Sverigekommunikation på Svenska institutet och journalisten Ossi Kurki-Suonio, som bevakar Sverige för Kauppalehti, som är Finlands motsvarighet till Dagens Industri,  samt programledare Helene Rothstein

Om Podcasten

Liveinspelat magasin där vi varje fredag sammanfattar det viktigaste (eller mest intressanta) i ekonomin just nu, tillsammans med en eller ett par gäster. Lyssna utan reklam för 49:- per månad, gå in på https:/www.monopol.se