Så blev miljöfrågor och socialt ansvar en styrelsefråga

Niklas Egels-Zandén, docent i företagsekonomi, Handelshögskolan vid Göteborgs universitetDe senaste tio åren har hållbarhet och corporate social responsability (CSR) blivit modeord i näringslivet. Företagen formulerar hållbarhetspolicies, ger ut CSR-rapporter, tillsätter hållbarhetschefer och sätter upp ambitiösa CSR-mål.Men vad menas egentligen med hållbarhet och hur har företagens arbete med sociala frågor och miljö förändrats i dagens globaliserade värld där varor, tjänster, kapital och människor rör sig fritt över världens gränser?Niklas Egels Zandén är docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Göteborg och en av Sveriges främsta experter på hållbarhet. I sin forskning har han undersökt hur näringslivets syn på hållbarhetsfrågor förändrats – från ett nödvändigt ont till något som genomsyrar hela verksamheter. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Om Podcasten

Fjärde Uppgiften publicerar löpande intressanta intervjuer med forskare verksamma på svenska universitet, högskolor och institut. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.