12. Flygbranschen: Ur askan i elden - eller dömd till evigt krisläge?

Flyghistorien är en ökenvandring längs en stig kantad av skelett från kostsamma misslyckanden. Det sa en brittisk premiärminister redan på 60-talet, långt innan ett pärlband av flygbolagsjättar skulle komma att kraschlanda i kampen om resenärerna. De senaste tio åren har i snitt ett flygbolag gått i konkurs varannan månad och inte sällan har de dukat under efter stora och oförutsägbara omvärldshändelser. Vårt eget SAS har störtat runt 95 procent på börsen sedan finanskrisen och pressas under våren 2020 av inställda linjer till Kina i spåren av coronaviruset. Kan vi vara på väg åt något annat håll än att allt fler och allt större bolag står på tur? Flygets marginaler pressas ständigt, men just nu tycks omvärlden särskilt omild mot branschen. Svensk flygskam har blivit ett världsfenomen, flygplanstillverkaren Boeing genomlever sin värsta kris hittills och kampen mot fackförbund förs med kniven mot strupen, fjärran den luxuösa profil kring livet i skyn som skapades under 70-talets glada dagar. Samtidigt har lågprisbolagens framfart de senaste tio åren varit skoningslös mot Europas tidigare dominanter som SAS, Lufthansa, British Airways och Air France, vid sidan av faktumet att de statssponsrade Mellanösternjättarna lagt beslag på långdistansflyget. Goda råd är dyra och frågan måste ställas om flyget mot alla odds kan resa sig ur askan likt en fågel fenix och till sist få vingar som faktiskt bär, eller om branschen som vi känner den är på väg mot avgrunden. Det här är FollowTheMoney, en podcast om makt, storfinans och svenska börsen från Nyhetsbyrån Direkt, Nordens ledande nyhetsbyrå inom ekonomi och finans. Podden görs av utrikesredaktör Joakim Rönning och programledaren Martin Nilsson.

Om Podcasten

Nyhetsbyrån Direkts utrikeschef Joakim Rönning och IG:s marknadsanalytiker Martin Nilsson blir mer djuplodande än vanligt - men på ett mer alldagligt språk än vad som är regel i finansbranschen. Häng med!