Avsnitt 200. Vi gör en sorts summering, funderar över hur man kan förolämpa alla inblandade utan att anstränga sig, synar en svag argumentation och undrar över förlagen som uteblir från Bokmässan i år
Avsnitt 200. Vad minns vi av sex år med Förlagspodden? Vi pratar om vad som drev oss att starta podden, vad vi ville och hur innehållet har förändrats över tid. Samtidigt vill vi gärna summera och gå vidare med hjälp av våra lyssnare. Vi bjuder in er att möta upp i Lind & Co:s monter på Bokmässan torsdag den 28 september klockan 13 30. Då kör vi öppen mikrofon och tar emot kritik, uppslag och tips på hur v kan göra saker och ting bättre. För att inte tala om alla frågor vi missar men som ni kan peka ut åt oss. Nyligen skickade Salomonsson och Ahlander Agencys ledning ut ett mejl/brev till Ahlander Agencys författare som är ett mästerverk i korkade formuleringar. Vi konstaterar att om man ska ljuga så behöver man behärska språket och känna till ordens valör. Och, och, man måste behärska logik och om man ska ljuga så ska man göra det snyggt. Annars blir folk lätt irriterade. Ingen bra grund att bygga en affärsöverenskommelse på om ni frågar oss. Augustin Erba, vd på Piratförlaget, skrev en debattartikel om recensionens meningslöshet. Förläggaren har en helt annan, och mer differentierad, syn på dess betydelse. Den är djupare, mer långtgående och mer varierad än vad man först kanske uppfattar när man jämför recension och försäljningssiffror. Flera förlag har i skymundan valt bort bokmässan i år. Kanske är det dags att Bokmässan skruvar lite på sin affärsmodell? 00 25 200 avsnitt och sex år senare 08 37 Det kom ett mejl från Sanningsministeriet 11 20 Betydelsen av en recension 19 45 En förlagsflykt i skymundan