Avsnitt 242. Vi ger er en helt förväntad nyhet, tackar EQT för en misslyckad satsning, funderar över Adlibris nya bokhandel i Malmö, är konfunderade över vad Författarförbundet tänker göra och ger er
Avsnitt 242. Ur spillrorna av Astrid Ahlander Agency reser sig nu det ”alla” initierade förutsåg. De som tvingades bort startar nu eget. Vi ger er lite bakgrund. EQT säljer sina aktier i Storytel och kan nu summera en ovanligt dålig affär. Storytel å andra sidan blir av med ett sänke i organisationen och styrelsen får en mer balanserad miljö att arbeta i. Frågar du Cecilia Held, chef för Adlibris fysiska butiker, får du relativt försiktiga svar men i grunden kan deras kommande strategi bli en välkommen fokus på en mer vital bokhandel. Åtminstone spekulerar journalisten i de banorna. Vi drar Författarförbundets utspel om en egen ljudboksapp ett varv till men blir inte så mycket klokare av det och konstaterar dessutom att den övergripande uppfattningen på förlagssidan är förvåning, förvåning över att utspelet är så luddigt och otydligt. Vem är målgruppen? Vem ska satsa pengarna? Och vem väljer frivilligt en ny, dyrare tjänst i dagens läge? Journalisten gör en intervju med vd:n för Storytel Books och Norstedts Förlagsgrupp, Linda Säresand. Vi ger ut på jakt efter vad Storytel Books är för best och frågar oss hur Norstedts ska vända utvecklingen. 00 22 En ny agentur ur spillrorna av Ahlander Agency 05 02 EQT lämnar Spotify efter misslyckad satsning 08 19 Adlibris satsning i Malmö, en mer vital bokhandel? 11 19 Författarförbundets ljudboksutspel, del 2 14 43 Samtal med Linda Säresand