Avsnitt 253. Vi synar hur förlagen använder AI, pratar om Adlibris varumärkesförändring och lyfter en av årets mer oväntade fenomentitlar.

Avsnitt 253. Svenska förlags användning av AI skiljer sig i vissa delar rätt mycket från omvärldens, det som ifrågasätts i andra länder väcker ingen större uppmärksamhet i Sverige. Vi ger er en lägesrapport om hur svenska förlag använder AI. Vi funderar över Adlibris nya varumärkesarbete där de samlar sina olika affärsområden under ett, nåja, varumärke. Bra eller dåligt? Eller ointressant? Vi kommer under alla förhållanden att sakna namnet Pocketshop som har en stark historia och är en viktig del av den moderna bokhandelshistorien. Tranorna flyger söderut av Lisa Ritzén är en av årets oväntade fenomentitlar som exploderar på marknaden, till allas förvåning. John Häggblom, förläggare på Forum, ger oss lite bakgrund.   00 21         Så använder svensk förlag AI i dag 19 46         Adlibris nya varumärke 23 24         En bok att gråta till

Om Podcasten

Förlagspodden reflekterar över böcker och bokbranschen utifrån en förläggares perspektiv. Varför ser det ut som det gör? Finns det något intressant bakom kulisserna? Varför kommer just den här boken ut? Men inte den? Vilka böcker är intressanta just nu? Vad händer egentligen på ett förlag? Varför bråkar folk så mycket? Varför säger de en sak och gör en annan? Och egentligen allt annat från den här världen som kan intressera bokälskare och andra allmänt nyfikna människor. Högt och lågt och, i bästa mening, provokativt.