Vi konstaterar att Stockholms Bokhelg blev en stor framgång men ifrågasätter upplägget inför nästa år. Vi ger er en inblick i de mörkare hörnen av förlagsbranschen, funderar över slentrianmässig markn

Avsnitt 113: Thomas Olsson på Kaunitz & Olssons förlag var, som en av Stockholm Bokhelgs initiativtagare, mer än nöjd med utfallet och planerna för nästa år är redan lagda. En tveksam strategi om ni frågar förläggaren och journalisten som ser möjligheten för en större konflikt i kulisserna. Ibland blir man generad när någon plötsligt gör bort sig inför öppen ridå. Ofta är det dumt, smutsigt eller infantilt. Som när Bokfabriken skrev ett raggarbrev till en författare på ett annat förlag. De tickade i alla boxarna, och några till. Vad är det som får trötta marknadsförare att vilja upprepa gamla framgångar i en ny tid, under helt annorlunda villkor? Som det här med följetänger under semestertider. Det som ser ut som en satsning på litteratur blir snarare en trött gäspning och en otjänst till inblandade författare. Förlagshösten på Lind & Co liknar fjolåret. Ingen bokmässa i Göteborg, ingen bokmässa i Frankfurt, mycket distansarbete men massor av nya böcker.   Innehåll: 00 26 – Festgeneralen är nöjd 05 08 – En rolig fest som gör sig bäst på våren 14 17 – Ett raggarbrev av det dummare slaget 22 30 – Meningslösa följetänger 25 22 – En ovanlig förlagshöst

Om Podcasten

Förlagspodden reflekterar över böcker och bokbranschen utifrån en förläggares perspektiv. Varför ser det ut som det gör? Finns det något intressant bakom kulisserna? Varför kommer just den här boken ut? Men inte den? Vilka böcker är intressanta just nu? Vad händer egentligen på ett förlag? Varför bråkar folk så mycket? Varför säger de en sak och gör en annan? Och egentligen allt annat från den här världen som kan intressera bokälskare och andra allmänt nyfikna människor. Högt och lågt och, i bästa mening, provokativt.