Vi lyfter fram spännande nyheter på ljudbokssidan, tittar på Unescos nya svenska samarbetspartner, funderar över Kulturrådets syn på bokpriser och pratar Print on Demand med Peter Karlsson på Norstedt

Avsnitt 123: Storytel köper Audiobooks.com och Spotify köper Findways, två jättar positionerar sig i den anglosaxiska världen. För Storytel handlar det om den dyraste affären någonsin och en helt ny affärsmodell. Och det är bara början om ni frågar förläggaren och journalisten.   Göteborg utnämndes nyligen till ”Unesco City of Literature” till en del skadeglada krönikörers glädje. Här fanns något att driva med. Men hur gör man när man inte fattar vad det handlar om och hur det fungerar? Man hittar en rolig vinkel och slår neråt. Det fungerar all...drig. Men det ger journalisten en chans att rida sina käpphästar.   En förläggare hörde av sig så vi kör frågan om Kulturrådet och böckers f-priser ett varv till.   Nyligen passerade Norstedts tio miljoner kronor i försäljning av Print on Demand, backlistförsäljning i tryckt form. De är ensamma i Sverige på att satsa ordentligt på formatet jämfört med sina konkurrenter. Och där finns en hel del intressanta detaljer i samtalet med vi har med förläggaren Peter Karlsson.     Innehåll: 00 52 – Strategiska affärer för Storytel och Spotify 08 41 – Göteborg som litteraturstad? He, he, he... 18 36 – Ingen Tesla eller Mercedes i bokbranschen 21 33 – Här är Norstedts bäst i klassen

Om Podcasten

Förlagspodden reflekterar över böcker och bokbranschen utifrån en förläggares perspektiv. Varför ser det ut som det gör? Finns det något intressant bakom kulisserna? Varför kommer just den här boken ut? Men inte den? Vilka böcker är intressanta just nu? Vad händer egentligen på ett förlag? Varför bråkar folk så mycket? Varför säger de en sak och gör en annan? Och egentligen allt annat från den här världen som kan intressera bokälskare och andra allmänt nyfikna människor. Högt och lågt och, i bästa mening, provokativt.