#130 - Att jobba effektivt med produktfoto(i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
E-handelsboomen är ett faktum och det finns ett stort behov av bilder för e-handelsplattformarna. Men hur sätter man upp ett effektivt flöde för att kunna leverera produktbilder av hög kvalitet? Under pandemin ökade e-handeln med 40% och en stor del av vår shopping har kanske flyttat ut på nätet för gott. Men för att onlineköp ska fungera bra för både säljare och köpare krävs att produktbilder är beskrivande, välliknande och uppfyller beställarens tekniska krav. Produktbilder, c-combilder, e-handelsbilder – kärt barn har många namn men det handlar oftast om frilagda bilder mot vitt eller med genomskinlighet, med eller utan skugga. Kanske ska hundratalet sådana bilder produceras per dag, dessutom ska kläder steamas, produkter putsas och retuscheras och färger stämmas av. För att en fotograf ska bli framgångsrik i att arbeta med den här typen av bilder krävs kunskap, erfarenhet och noggrannhet. Justin Rubin är fotograf på Retuscheriet, en retuschbyrå och bildverkstad som sedan tio år varit framgångsrik inom produkt- och reklamfoto. I podden ger Justin sina bästa tips om hur du kan lägga upp arbetet med produktbilder för att vara effektiv och kunna leverera kvalitet. Justin Rubin och Retuscheriet hittar du på Instagram: https://www.instagram.com/justinrubinphotography och https://www.instagram.com/retuscheriet/ Eller via webben: https://justinrubin.se/ och https://retuscheriet.se/ Denna podd är ett samarbete mellan Fotosidan och Svenska Fotografers Förbund.