281. Jessika Ödling: DEMA - Vad är MMM (Marketing Mix Modeling) och hur gör man
Jessika Ödling, MMM-expert på DEMA, gästar podden Framtidens E-Handel och förklarar allt vi behöver veta om Marketing Mix Modeling.01:56 - Vem är Jessica, och hur ser hennes bakgrund ut? 04:03 - Matematiken och algoritmen bakom MMM förklaras steg för steg05:42 - En historisk tillbakablick: hur såg MMM-konceptet ut på 1950-talet?11:20 - Funnel-tänk vs. MMM-tänk: vad skiljer de båda metoderna åt?26:04 - Vad innebär “measurements” i sammanhanget, och varför är det viktigt?26:33 - Attributionens roll – hur påverkar den analysen och resultaten?35:29 - Vad krävs för att ett företag ska kunna arbeta med MMM internt? Här hittar du Jessica & DEMA:https://www.linkedin.com/in/jessika-odling/ https://www.dema.ai/ Följ Björn på LinkedIn:https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/ Följ Framtidens E-handel på LinkedIn:https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/ Besök vår hemsida, YouTube & Instagram:https://www.framtidensehandel.se/ https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ https://www.youtube.com/channel/UCEYywBFgOr34TN8NtXeL5HQSponsor:https://beyondretail.se/ Poddproducent och klippare Michaela Dorch & Videoproducent Fredrik Ankarsköld:https://www.linkedin.com/in/michaela-dorch/ https://www.linkedin.com/in/ankarskold/ Tusen tack för att du lyssnar!Support till showen http://supporter.acast.com/framtidens-e-handel. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.