281. Jessika Ödling: DEMA - Vad är MMM (Marketing Mix Modeling) och hur gör man

Jessika Ödling, MMM-expert på DEMA, gästar podden Framtidens E-Handel och förklarar allt vi behöver veta om Marketing Mix Modeling.01:56 - Vem är Jessica, och hur ser hennes bakgrund ut? 04:03 - Matematiken och algoritmen bakom MMM förklaras steg för steg05:42 - En historisk tillbakablick: hur såg MMM-konceptet ut på 1950-talet?11:20 - Funnel-tänk vs. MMM-tänk: vad skiljer de båda metoderna åt?26:04 - Vad innebär “measurements” i sammanhanget, och varför är det viktigt?26:33 - Attributionens roll – hur påverkar den analysen och resultaten?35:29 - Vad krävs för att ett företag ska kunna arbeta med MMM internt? Här hittar du Jessica & DEMA:https://www.linkedin.com/in/jessika-odling/ https://www.dema.ai/ Följ Björn på LinkedIn:https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/ Följ Framtidens E-handel på LinkedIn:https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/ Besök vår hemsida, YouTube & Instagram:https://www.framtidensehandel.se/ https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ https://www.youtube.com/channel/UCEYywBFgOr34TN8NtXeL5HQSponsor:https://beyondretail.se/   Poddproducent och klippare Michaela Dorch & Videoproducent Fredrik Ankarsköld:https://www.linkedin.com/in/michaela-dorch/ https://www.linkedin.com/in/ankarskold/ Tusen tack för att du lyssnar!Support till showen http://supporter.acast.com/framtidens-e-handel. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Om Podcasten

Framtidens E-Handel är podcasten där Björn Påhlman Spenger träffar de mest intressanta personerna, entreprenörerna, och specialisterna inom retail och ehandel.Med syftet att inspirera, utveckla och utbilda fler till att skapa framgångsrika affärsidéer, får vi i podden höra om gästernas inspirerande resor, med djupa insikter om hur man bygger något framgångsrikt i dagens retail klimat. Du får höra värdefulla tips och råd, blandat med underhållning och spännande historier, i en avslappnad miljö.Björn är entreprenör och investerare inom retail. Han startade sin första e-handel vid 15 års ålder, är medgrundare till e-handelsbolaget Confident Living, och driver idag Fashion Tech Group som äger varumärkena MIKUTA och CEST NORMAL. Björn har också varit rådgivare till några av Sveriges mest framstående företag och varumärken.Nya avsnitt kommer varje vecka på fredagar kl. 06:00. Glöm inte att prenumerera!En podcast av: Björn Påhlman SpengerLänkar: Hemsida | Följ på YouTube | Följ på LinkedInSökord: D2C, direct-to-consumer, retail, ehandel, handel, entreprenörskap, entreprenör, entreprenörer, inspiration, jobb, dagens industri, ehandelspoddenSupport till showen http://supporter.acast.com/framtidens-e-handel. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.