Avsnitt 21: Sara Övreby, Google: Gör dig redo för en automatiserad framtid

Varför är framtidens arbetsliv en prioriterad fråga för Google? Varför har de valt att finansiera FutureFit Sweden? Lyssna på poddgästen Sara Övreby från Google som även tipsar om kostnadsfria kurser som du kan gå online. Sara Övreby har ett av Google Sveriges mest intressanta jobb i sin roll som samhällspolitisk chef. Hennes uppdrag är att överbrygga gapet mellan teknik och politik. En av de viktigaste frågorna Google driver i dag är hur man skall framtidssäkra kompetensen hos människor så att fortsatt innovation inom AI och maskininlärning blir möjlig. – För första gången i historien kan vi kombinera mänskligt lärande med maskininlärning. Det ger oss otroliga möjligheter, men det skapar också ett väldigt stort omställningstryck. För att rusta oss för framtiden behöver vi nya färdigheter och kompetenser, framför allt inom det digitala området, säger Sara Övreby i podden.  Ett exempel på Googles engagemang i framtidens arbetsliv är FutureFit Sweden. Tillsammans med brittiska innovationsstiftelsen Nesta, Finansförbundet, Unionen, Vision, Futurion, Göteborgs universitet och Hyper Island driver de en sex veckor lång onlineutbildning med 500 deltagare. – Vi vill helt enkelt utbilda människor i digitala färdigheter och självledarskap för att stå bättre rustade för en arbetsmarknad i förändring. Det är viktigt då upp till 60 procent av dagens arbetsuppgifter kan komma att automatiseras i framtiden. Vilka tips har Sara Övreby på hur man i sin vardag kan framtidssäkra sig och ”upskilla” sin digitala kompetens? – Nästan all världens kunskap finns ju i dag online. Lyssna på podcasts eller titta på Ted Talks. Hon tipsar även om två gratis kurser online som Google arrangerar tillsammans med Arbetsförmedlingen. ­­– Digitalajag är en kurs som vi genomför tillsammans med Arbetsförmedlingen. Den lär ut digitala vardagskunskaper, allt från hur du hanterar myndighetskontakter till integritetsfrågor. Den andra kursen heter Digitalakademin och är ett samarbete med Almi. Den riktar sig till småföretagare som vill lära sig hur man får affärer att växa online och hur man kan marknadsföra sig på olika digitala plattformar. Hittills har 50 000 personer gått utbildningen.

Om Podcasten

En podcast om vilka kompetenser vi behöver i framtiden, från tankesmedjan Futurion.