#12 Johanna Olander om att utveckla Mixat - en digital app för barn, och hur man gör ett totalt omtag

Vi träffar Johanna Olander, biblioteksvärldens UX-pionjär! Redan i mitten av 2000-talet började hon introducera användarcentrerade metoder när hon arbetade på Libris/Kungliga biblioteket.  Nu arbetar Johanna på SVT och senast med Mixat, en applikation för 9-12-åringar. Mixat ska engagera barn i vad som händer i Sverige och världen, och dessutom vara en plattform för saker som äger rum i barnets eget liv. Johanna berättar om utvecklingen av Mixat och vår praoelev/pratjingelstjärna Mimmi är med och testar live! Vi får också reda på:  Varför man börjar med ett litet spår istället för att utveckla allt på en gång - Lean UX Hur man kan arbeta med experiment och bygga prototyper Varför man gör ett radikalt omtag på en produkt, en s.k pivot Vad ska man tänka på när man designar för barn? Johanna Olander: Produktägare på SVT  Metoder: Lean UX, Effektkartor, Pivot Samtalsledare: Karin Ljungklint och Kristin Olofsson Producent: Sofia Toivonen

Om Podcasten

greppaUX är en podd om User eXperience och bibliotek. 31 avsnitt som spelades in under 2019-2020. Från och med februari 2021 tar vi paus från att spela in nya avsnitt. Vi som står bakom podden är Karin Ljungklint, Kristin Olofsson och Sofia Toivonen - två UX:are och en producent på Chalmers bibliotek och Institutionen för vetenskapens kommunikation och lärande, Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Tillsammans vill vi inspirera våra lyssnare till att våga prova och inse hur roligt det är med användardriven utveckling.