Avsnitt 13: Vilket ledarskap kräver förortsskolan?

Jag blev rekommenderad att ta kontakt med Magnus Duvnäs, rektor för Husbygårdsskolan. ”Ni har liknande syn på den segregerade förorten och brinner båda för att göra skillnad”, sa den vän som uppmanade mig att höra av mig till Magnus. Jag googlade på hans namn och fick tag i kontaktuppgifterna och ringde direkt. Magnus lät avvaktande och en aning reserverad när jag på telefon berättade om mig själv och frågade om han ville vara gäst i min podd. Efter några dagars funderande kom svaret att han ställde upp. När jag samtalat med rektor Duvnäs i cirka 50 minuter var jag på strålande humör. Samtalet, miljön, eleverna och sammanhanget påverkade mig ytterst positivt. Den segregerande betongförorten har en mäktig påverkan på mig och lägger man till en engagerad rektor så blir resultatet fantastiskt.  Samtalet kom att handla om utmaningar och nyfikenhet, organisation och ledarskap. Vad kräver god undervisning i en förortsskola? Trevlig lyssning och glad påsk!  

Om Podcasten

Rektorspodden med Johan Kant handlar om samtal kring skola och utbildning. Anledningen till namnet Rektorspodden är för att rektor är den chef som ansvarar för allt som sker inom en skola - ett så kallat helikopterperspektiv. Jag har i min roll som rektor träffat många människor i olika positioner och perspektiv som har tankar och åsikter om skolan. I skoldebatten förekommer sällan dessa människor, som kanske jobbar i klassrummet eller de som finns runt omkring skolan. Med min dator och mikrofon besöker jag människor som har tankar om skolan. Ljudet blir inte alltid av studioklass, utan kan vara både "burkigt" och störas av vind. Genom att göra korta intervjuer på cirka 30 minuter vill jag att fler röster om skolan ska nå ut. Personliga åsikter, berättelser, vittnesmål och tankar från lärare, skolledare, beslutsfattare, elever, politiker, föräldrar och många fler. Jag hoppas att många vill lyssnar. Trevlig lyssning! // Johan