Avsnitt 16: Bo Sundblad - Betyg och Bedömning

Det är generellt svårt att få till likvärdiga bedömningar. Svensk skola har mellan Lgr 62 och Lpo 94 inte ägnat sig åt att göra professionella bedömningar eftersom det inte fanns något krav på det i låg- och mellanstadiet - där fanns bara direktiv i läroplan vad som skulle läras ut av skolan. På högstadiet sattes relativa betyg som inte hade något med inlärda kunskaper att göra utan styrdes av en normalfördelningskurva - oavsett vad eleverna kunde. Med Lpo 94 kom kraven på att lärarna skulle definiera elevernas inlärda kunskaper. Noll fortbildning gavs och avstämningen var lagd i årskurs 5 och 9, senare även i årskurs 3. Lgr 11 omöjliggjorde en likvärdig bedömning, dels genom att noll fortbildning gavs vid implementeringen och dels på grund av det oerhört abstrakta kursplanen. Bo Sundblad är i botten läsforskare men har arbetat mycket med bedömnings- och betygsfrågor. Hur ska man tänka vid bedömning och betygssättning när styrdokumenten är så luddigt formulerade? Hur ska man tänka med likvärdigheten?  I detta avsnitt diskuterar Bo Sundblad problematiken kring betyg och bedömning. Trevlig lyssning!

Om Podcasten

Rektorspodden med Johan Kant handlar om samtal kring skola och utbildning. Anledningen till namnet Rektorspodden är för att rektor är den chef som ansvarar för allt som sker inom en skola - ett så kallat helikopterperspektiv. Jag har i min roll som rektor träffat många människor i olika positioner och perspektiv som har tankar och åsikter om skolan. I skoldebatten förekommer sällan dessa människor, som kanske jobbar i klassrummet eller de som finns runt omkring skolan. Med min dator och mikrofon besöker jag människor som har tankar om skolan. Ljudet blir inte alltid av studioklass, utan kan vara både "burkigt" och störas av vind. Genom att göra korta intervjuer på cirka 30 minuter vill jag att fler röster om skolan ska nå ut. Personliga åsikter, berättelser, vittnesmål och tankar från lärare, skolledare, beslutsfattare, elever, politiker, föräldrar och många fler. Jag hoppas att många vill lyssnar. Trevlig lyssning! // Johan