Avsnitt 24: Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

Skolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Med beprövad erfarenhet menas den tysta kunskap som lärarkåren sitter på är inte vatten värd. I debatten är det kunnande som finns inom lärare inte vatten värd. Hur ofta hör du lärare som deltar i den offentliga debatten hänvisa sina påstående till den erfarenhet hen har? Däremot hörs det ganska ofta ”vetenskapen säger” eller ”enligt forskning”. Fast när det gäller att vara noggrann när det gäller grundläggande forskningsmetodik inom pedagogiken ligger inte så värst högt på prioritetslistan. Jag har själv på bloggen lyft upp hur det fuskas, t.ex. Ruth Butler 1988 eller Betygens geografi. Betyg och bedömning är kanske det område som den ideologiska debatten där det forskningsfuskas mest. Vi har tidigare i år talat om just vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet men jag anser att det är viktigt att åter ta upp detta ämne då jag anser att lärares tysta kunskap inte väger tungt i debatten.  Trevlig lyssning!

Om Podcasten

Rektorspodden med Johan Kant handlar om samtal kring skola och utbildning. Anledningen till namnet Rektorspodden är för att rektor är den chef som ansvarar för allt som sker inom en skola - ett så kallat helikopterperspektiv. Jag har i min roll som rektor träffat många människor i olika positioner och perspektiv som har tankar och åsikter om skolan. I skoldebatten förekommer sällan dessa människor, som kanske jobbar i klassrummet eller de som finns runt omkring skolan. Med min dator och mikrofon besöker jag människor som har tankar om skolan. Ljudet blir inte alltid av studioklass, utan kan vara både "burkigt" och störas av vind. Genom att göra korta intervjuer på cirka 30 minuter vill jag att fler röster om skolan ska nå ut. Personliga åsikter, berättelser, vittnesmål och tankar från lärare, skolledare, beslutsfattare, elever, politiker, föräldrar och många fler. Jag hoppas att många vill lyssnar. Trevlig lyssning! // Johan