Avsnitt 5: Bo Sundblad - Varför är Vygotskij så stor?

I många år har Lev Vygotskijs pedagogik lyfts fram och hyllats. Varför undrar jag? När Vygotskilj diskuteras lyfts den närmsta utvecklingszonen fram, den så kallade proximala zonen. Det eleven kan göra tillsammans med läraren i grupp kan eleven senare göra själv. Läraren använder sin undervisning för att formligen dra upp eleverna till nästa utvecklingzon. Jag tror att alla lärare har varit med om detta häftiga fenomen. Men sen då? Vad är det som gör Vygotskilj så stor? Jag ställde frågan till läsforskaren och pedagogen Bo Sundblad som problematiserar Vygotskij. Vill du läsa mer om den kulturhistoriska skolan föreslår jag dig att börja med antologin ”Utvecklingspsykologiska teorier” där Espen Jerlang är redaktör. Boken är en mycket god väg in i pedagogikens olika teoribildningar. Trevlig lyssning!

Om Podcasten

Rektorspodden med Johan Kant handlar om samtal kring skola och utbildning. Anledningen till namnet Rektorspodden är för att rektor är den chef som ansvarar för allt som sker inom en skola - ett så kallat helikopterperspektiv. Jag har i min roll som rektor träffat många människor i olika positioner och perspektiv som har tankar och åsikter om skolan. I skoldebatten förekommer sällan dessa människor, som kanske jobbar i klassrummet eller de som finns runt omkring skolan. Med min dator och mikrofon besöker jag människor som har tankar om skolan. Ljudet blir inte alltid av studioklass, utan kan vara både "burkigt" och störas av vind. Genom att göra korta intervjuer på cirka 30 minuter vill jag att fler röster om skolan ska nå ut. Personliga åsikter, berättelser, vittnesmål och tankar från lärare, skolledare, beslutsfattare, elever, politiker, föräldrar och många fler. Jag hoppas att många vill lyssnar. Trevlig lyssning! // Johan