Avsnitt 8: Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

Skolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet enligt styrdokumenten. Men vad betyder det? Vem påstår att något är vetenskapligt eller inte?  Just vetenskaplig grund har en oerhört stark status, men varför är det si och så med den grundläggande vetenskapsmetodik? Vet lagstiftaren om det? Bryr sig lagstiftaren om det? Utvärderas detta? Jag tror inte det. Men beprövad undervisning, alltså den tysta kunskapen hos lärare, har inte särskilt hög status. Ingen verkar vilja ta reda på vad skickliga lärare gör i klassrummet. Vad händer i klassrummet och hur gör läraren för att få mer eller mindre alla elever att uppnå kunskapskraven? Att sätta ord på lärarens tysta kunskap. Den empirin vore intressant att med vetenskapliga metoder gå ut och kartlägga. Det finns dock två idétraditioner som väldigt få verkar vara medvetna om, t.ex. naturvetenskapligt och humanvetenskapligt perspektiv. Skolan har varit styrd av naturvetenskapligt perspektiv, eller behavioristiskt perspektiv. Här diskuterar jag och läsforskare Bo Sundblad kring de olika begreppen. Även om jag personligen är kritisk till behavioristisk perspektiv (naturvetenskap) är detta poddinlägg inte en attack mot dagens skola utan ett inlägg för att tala om dessa två idétraditioner. Lyfta diskussionen för att få en ansats till att tänka till kring dagens skolans bakgrund och innehåll. Trevlig lyssning!

Om Podcasten

Rektorspodden med Johan Kant handlar om samtal kring skola och utbildning. Anledningen till namnet Rektorspodden är för att rektor är den chef som ansvarar för allt som sker inom en skola - ett så kallat helikopterperspektiv. Jag har i min roll som rektor träffat många människor i olika positioner och perspektiv som har tankar och åsikter om skolan. I skoldebatten förekommer sällan dessa människor, som kanske jobbar i klassrummet eller de som finns runt omkring skolan. Med min dator och mikrofon besöker jag människor som har tankar om skolan. Ljudet blir inte alltid av studioklass, utan kan vara både "burkigt" och störas av vind. Genom att göra korta intervjuer på cirka 30 minuter vill jag att fler röster om skolan ska nå ut. Personliga åsikter, berättelser, vittnesmål och tankar från lärare, skolledare, beslutsfattare, elever, politiker, föräldrar och många fler. Jag hoppas att många vill lyssnar. Trevlig lyssning! // Johan