Därför bromsas Kinas järnvägsdröm i Sydostasien
Kinas nätverk med höghastighetståg är det största i världen. Men när Peking nu vill förverkliga sin mastodontvision och knyta ihop Sydostasien med kinesisk räls då möter man motstånd. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Det är ett av världens mest utmanande järnvägsprojekt. Kinas planer på att länka samman flera länder i Sydostasien med höghastighetsräls från Kunming i Yunnan, ner till Singapore. Idén om att knyta ihop regionen går tillbaka till 1950-talet, men idag ses projektet som en del av den kinesiska globala visionen “Den nya sidenvägen” som Xi Jinping sjösatte för 10 år sedan. I Laos är en del av järnvägen redan färdig, men på andra håll möter Kina motstånd. I Malaysia till exempel vill man inte ge bort kontrollen av det viktiga signalsystemet till Kina och i Indonesien växer nu oron för att Kinas järnvägsbygge leder till en besvärlig skuldfälla.Tågen lyfts fram i propagandanKina har idag världens största nätverk med höghastighetståg och de moderna tågen är vanligt förekommande i den statliga propagandan. Hör om hur det är att resa med de kinesiska tågen 2023, från ansiktsscanning på stationen till maten ombord, och hur den rekordsnabba utbyggnaden förändrar Kina.Medverkande: Björn Djurberg, Kinakorrespondent. Peder Gustafsson, Asienkorrespondent. Christer Löfving, strateg på Trafikverket. Programledare: Axel Kronholm Producent: Therese RosenvingeTekniker: Oscar Thor