Gränslös kärlek och biografromantik

Kinos säsongspremiär innehåller den svenska roadmovien Odödliga, den evige vänstermannen Ken Loachs manusförfattare - Paul Laverty och en episk mor och dotterrelation i kultklassikern Grey Gardens.

Hur kommer det sig att samtidigt som streamingjättarna tar över marknaden, videobutikerna stängs ner och VOD-tjänster har blivit vardag, att det ändå är biografpremiär och antalet sålda biobiljetter som räknas? När Alex Garlands Ex Machina med Alicia Vikander i huvudrollen som robot, nu släpps direkt på dvd rasar folk på nätet över att den inte går upp på bio. Och länge var det oklart om det skulle bli biodistribution för den av många efterlängtade hiphop-filmen Straight Outta Compton om den amerikanska rapgruppen N.W.A. Nu kommer den på bio i alla fall till fansens förtjusning. Kinos reporter Fredrik Wadström har undersökt vårt förhållande till filmkonsumtion och biografromantik.Andreas Öhman gjorde succé redan med sin långfilmsdebut, I rymden finns inga känslor, som snart ska göras i en amerikansk version. 2012 kom Bitchkram om fejkat liv på internet och förra året släpptes Remake, ett experimentellt kärleksdrama helt och hållet inspelad med handkamera. Till Kinostudion kommer han med sin alldeles nya film Odödliga som är en klassisk roadmovie, inspirerad av Thelma & Louise och True Romance, om Isak och Em som följs åt på en vådlig resa norrut i stulen bil. Vi har också träffat manusförfattaren till Ken Loachs tolv senaste filmer, så även den som sägs bli Loachs sista - bioaktuella Jimmy's Hall. Paul Laverty började sitt liv som filosof, blev sedan jurist och slutligen manusförfattare i vänsteranda.Programledare: Saman BakhtiariProducent: Nina Asarnoj

Om Podcasten

Veckomagasin om film, tv, dvd och internet. Detta är programmet för dig som vill nå längre och veta mer än genom de klassiska filmbevakningarna av biopremiärer. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Ansvarig utgivare: Mattias Hermansson