Hur ska man tänka kring segmentering?

Barncancerfonden genererade över 500 miljoner till barncancerforskning 2021. Johnny Kroneld, chef för kampanj och event är veckans gäst i Kommunikationspodden.  ”TikTok är en självklarhet bland kanalvalen men vi måste släppa kontrollen på ett annat sätt, för det är användarna som är kreatörerna”, säger Johnny Kroneld.   Max Landergård och Caroline Thunved tar emot Johnny Kroneld, chef för kampanj och event vid Barncancerfonden i veckans avsnitt av Kommunikationspodden.     Hur segmenterar ni? Vi segmenterar otroligt många målgrupper, vi har barnfamiljer men de är segmenterade ytterligare, hur gamla är dina barn, var befinner du dig karriärmässigt, åldersmässigt… det finns otroligt mycket att ta hänsyn till.    Vilket segment är enklast att få pengar från? Barnfamiljer är de vi riktar oss mot. De som är 30-45 är föremål för de stora kampanjer som vi sjösätter tre gånger per år. Men det är samtidigt lite mer komplext än då. Som målgruppen yngre vuxna är inga stora givare, men de sprider gärna budskapet, det finns en brand love där. Å andra sidan har vi en mognare målgrupp som är 65 plus och ger stora donationer. Det går att vara effektiv för att kunna nå på ett trovärdigt sätt, säger Johnny Kroneld.   Hör hela intervjun i Kommunikationspodden. 

Om Podcasten

Max Landergård och Caroline Thunved intervjuar Sveriges viktigaste människor i kommunikationsvärlden just nu.