PostNord gör egen podd om medielogiken
BETALT SAMARBETE MELLAN KOMMUNIKATIONSPODDEN OCH POSTNORD PostNord gör egen podd om medielogiken Claes Elfsberg och Roberta Alenius i het debatt ledd av Lennart Persson om mediernas logik, i en dokumentärserie som PostNord nu släpper för att bredda och nyansera bilden av mediebevakningen av bolaget. - Medierna är där för att granska och det leder till ett bättre samhälle, sen är det inget kul att sitta mitt i det, säger kommunikationschefen Emma Riblom. PostNords kommunikationschef Emma Riblom gästar dagens avsnitt av Kommunikationspodden. Det är hon som tillsammans med sina medarbetare på kommunikationsavdelningen tagit fram dokumentärserien PostNord på väg. Senaste avsnittet handlar om hur medierna arbetar och hur organisationer kommunicerar. - Jag gillar att vara i utmanande kommunikationssituationer. Därför har jag jobbat med telefonkataloger, tobak och nu PostNord. Jag gillar att leda ett bolag i transformationsresor och se till att kommunikationen hålls igång i de stora skeendena. Hur tycker du att mediebilden av PostNord ser ut i dag? - Jag skulle säga att den är något mer nyanserad i dag än när den var som tråkigast, men mediebilden är bara en spegling av hur vi hanterar verksamheten. Så när vi hade sämst mediebild hade vi också dragits med för dålig kvalitet och det påverkar vår mediebild jättetydligt, säger Emma Riblom. Varför vill ni sätta fokus på medierna i ett avsnitt - Det är viktigt, inte minst för våra medarbetare, att förstå hur det här fungerar. För om man inte har någon större insikt i hur medierna fungerar så kan man tycka att det vi har varit igenom har varit oskäligt och ganska jobbigt. Därför känns det viktigt att nyansera bilden och litegrann förklara att 'jomen alla gör sitt jobb'. Medierna är där för att granska och det leder till ett bättre samhälle, sen är det inget kul att sitta mitt i det, säger hon. Avsnittet PostNord på Väg om medielogik kan du lyssna på här: https://open.spotify.com/episode/4Qu5c1Ud0wc67jCNr35nma?si=yQEuszYJSOardRFGV7IPaA