Behövs Satan i Malmö?
I Gud och Staten beskriver Michail Bakunin Satan som ”den evige revoltören, den förste fritänkaren och världarnas befriare". Vem är denne Satan? En motsymbol som representerat mörkret och naturen, men som idag också är för någonting. Satan och Kvinnan har en lång historia, vilket gjort att feminismen och satanismen historiskt knutit band. Den moderna satanismen är bred och mångsidig. Flera fokuserar på reproduktiv, sexuell och kroppslig autonomi. En annan central kamp är separationen mellan kyrka och stat; satanismen verkar för en sekulär stat i vår kristna, västerländska hegemoni. Social rättvisa, självständighet, rationalitet och upplysning är andra begrepp som dyker upp i de satanistiska rörelsernas grundsatser – men kan man tala om upplysning utan att tala från ett postkolonialt perspektiv?Ja, om Satan och satanism finns (nästan) oändligt med teman att prata om. Krakel har bjudit in religionshistoriker och vice ordförande i Satanistiska Samfundet Erica Li Lundqvist för att vrida och vända på satanismen ur ett kulturellt, politiskt och historiskt perspektiv. Medverkar gör Michaela, Dan och Mirjam. Frågan vi ställer oss är: Behövs Satan i Malmö?Omslagsbild: Leonard's Dream av Jane Blackburn, 1855.Omnämns i avsnittet:Hail Satan? (2019) www.svtplay.se/video/28599570/heja-satan Satanic Feminism (2017) av Per FaxneldÄr satan feminist? (2019) anekdot.se/video/ar-satan-feminist Litania till Satan (1868) av Baudelaire, översättning Dan AnderssonLaVey-satanism (Church of Satan), Satanistiska Samfundet (Global Order of Satan) och The Satanic TempleKrakelpodden är en antikapitalistisk podd om kroppen, språket, kulturen och politiken. Görs av föreningen Krakel i Malmö. Läs mer om oss på www.krakelkrakel.com. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.