Essä: Könets dialektik
En kvinna är sällan människa; hon är oftast moder, maka och dotter. Men framförallt så är hon kvinna. Att vara kvinna är överordnat alla hennes distinkta roller. I Framing Britney Spears följer vi Britneys vandring mellan dessa roller, tvärt uppdelade och separerade från varandra. Dotter – Madonna – Hora – Mor/Fru – Sinnessjuk – Infantiliserad. Det kvinnliga varandets cirkel. Hennes roller konstrueras och formas i relation till honom; manlighet är mänsklighet. En frigörelse från kapitalismen skulle innebära en frigörelse från den heterosexuella genusdualismen. En frigörelse från den ekonomiska arbetsdelningen manlig produktion och kvinnlig social reproduktion. En frigörelse från den sexuella dynamiken manlig aktivitet och kvinnlig passivitet.Michaela läser upp sin essä Könets dialektik.Omnämns i avsnittet:Framing Britney Spears (2021)Njutandets förvandlingar (1996) av Slavoj ŽižekSireners sång: tankar om modernitet och kön (1999) av Nina BjörkThe Dialectic of Sex (1970) av Shulamith FirestoneDet andra könet (1949) av Simone de BeauvoirDet kallas kärlek (1993) av Carin HolmbergPatriarchy and Commodity Society: Gender without the Body (2009) av Roswitha ScholzOmslagsbild: Marriage Story (2019) av Noah Baumbach. Citat: "I didn't ever really come alive for myself. I was just feeding his aliveness."Krakelpodden är en antikapitalistisk podd om kroppen, språket, kulturen och politiken. Görs av föreningen Krakel i Malmö. Läs mer om oss på www.krakelkrakel.com. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.