Essä: Social resiliens i klimathelvetet
I den här essän utforskar Michaela klimatkatastrofen med hjälp av symbolen helvetet. En pannå om konst, tid, lustgårdar, solidaritet och motstånd.Helvetets karaktär har skiftat i relation till det sociala och politiska livet. Heliga Birgittas himmelska uppenbarelser om helvetet var individualiserade och privata. Men i takt med att befolkningen ökade och människor tillströmmade städerna, växte ett nytt narrativ om det överbefolkade helvetet fram.Aldous Huxley, mest känd för sin dystopiska roman A Brave New World, skrev i Point Counter Point 1929: ”Why shouldn’t they be unhappy? […] How do you know that the earth isn’t some other planet’s hell?” Överklassen och kapitalisterna vet att denna planet är någon annans helvete just nu. För att undkomma elden, havet, syrebristen, döden, torkan, värmen – murar och rymdskepp.Essän finns i textform på www.krakelkrakel.com, där kan du även se bilder på konstverken som nämns.Referenser:Den gudomliga komedin av DanteHelvetet: döden och de eviga straffen i Västerlandets kristna tradition av Bengt AnkarlooReinventing Eden: The Fate of Nature in Western Culture av Carolyn MerchantOm judefrågan av MarxNämns i avsnittet:Dag noll – Cape Town Water CrisisSecond treatise of government av LockeLäckt IPCC-rapportAlternativa KurirenPoint Counter Point av Aldous HuxleyGranne till granne av Allt åt AllaKonst: Torments of hell (1669) av Carl Ludwig BeutlerKonst: Dulle Griet (1563) av Pieter Bruegel den äldreKonst: Self-Portrait in Hell (1903) av Edvard MunchKrakelpodden är en antikapitalistisk podd om kroppen, språket, kulturen och politiken. Görs av föreningen Krakel i Malmö. Läs mer om oss på www.krakelkrakel.com. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.