Operan brinner!
Opera är en genre som ofta får symbolisera svårtillgänglig och snobbig kultur, trots att dess ursprung delvis är folklig, publikfriande musikalisk teater, ofta med rebellisk sensuell dramatik, anspelandes på det subversiva och skandalösa. De sista decennierna har det hänt spännande saker med konstformen: dels skrivs ny, feministisk och radikal opera, dels har traditionella operor satts upp med nya brutala och erotiska uttryck. Kan operan vara spelplatsen för subversiv konst? Varför kan den till och med vara väl lämpad för det? Och hur kan man som radikal förhålla sig till operans misogyna och konservativa laddning?Det här avsnittet av Krakelpodden är inspelat på vår tredje Krakelkväll och innehåller ett samtal med Helena Röhr, regissör, dramatiker och ledare av en av Sveriges få indieoperagrupper, samt Axel Englund, professor i litteraturvetenskap och operakritiker i Expressen som skrivit boken ”Deviant Opera: Sex, Power, and Perversion on Stage” (2020). I avsnittet hörs också ett utdrag ur livemusikframträdandet vi fick serverat under Krakelkvällen och som Kristine Nowlain (sopran) och Markus Kvint (piano) stod för.Krakelpodden är en antikapitalistisk podd om kroppen, språket, kulturen och politiken. Vi experimenterar, observerar och pratar. Görs av föreningen Krakel i Malmö. Läs mer om oss på www.krakelkrakel.com. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.