Hasse Ekman – den svenska filmens dandy kommer tillbaka

Hasse Ekman var en av svensk films allra mest produktiva. 42 filmer regisserade han från tidigt 1940-tal och drygt tjugo år framåt. Nu får hans filmer om staden och människans utsatthet en renässans. "Dandyn i drömfabriken" heter filmvetaren Mikaela Kindbloms bok om regissören och skådespelaren Hasse Ekman. Ett långsamt projekt där hon i åratal sett om hans filmer för att lägga en sorts pussel och också revidera bilden av honom. Hon kallar det "slow filmkritik". Det har varit ganska tyst om Hasse Ekman länge men nu kan man se hans svartvita filmer igen på olika streamingtjänster. Och då dyker de upp, alla de välkända skådespelarna från förr, Birgit Tengroth, Anders Ek, Bengt Ekeroth, Eva Henning. Och så Sickan Carlsson i de mer lättsamma femtiotalskomedierna. Och Hasse Ekman själv förstås, med cigaretten i hand och hatten på nacken och schvung i stegen. Varför ska man titta på hans filmer idag? Vad berättar de? Hasse Ekman var själv kritisk till sin gärning i sena intervjuer men är det verkligen han som ska få sista ordet? Han hade tack vare sin bredd och snabbhet passat bra i dagens filmklimat, som manusförfattare på BBC eller som regissör på Netflix, menar Mikaela Kindblom. Ett reportage av Katarina Wikars.

Om Podcasten

Reportage från kulturredaktionen P1 som introducerar, fördjupar och analyserar. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Ansvarig utgivare: Peter O Nilsson