Möt världens första teaterspöke som talar teckenspråk

Riksteatern Crea som producerar scenkonst på teckenspråk tänjer på gränserna för det möjliga med en liveanimerad 3D-avatar i rollen som Spöket på Canterville. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Creas familjeföreställning baseras på Oscar Wildes humoristiska kortroman Spöket på Canterville från 1887. I den här versionen är både familjen som flyttar in i slottet Canterville och spöket som tänker skrämma bort dem, döva.Spöket projiceras på scenen, men spelas av en skådespelare i en separat studio med Motion Capture-teknik.Reporter: Helene Alm.Samtliga intervjuer i reportaget gjordes med hjälp av teckenspråkstolk, men för dem som inte kan höra reportaget följer här hela texten:Riksteatern Crea som producerar scenkonst på teckenspråk är först i världen med att ha ett levande spöke på scenen som pratar teckenspråk – ja, alltså det handlar om en live animerad 3D avatar i rollen som Spöket på Canterville. Det är nämligen denna humoristiska kortroman av Oscar Wilde från 1887 som Creas familjeföreställning baseras på.  Jag, Helene Alm, besökte repetitionerna strax före premiären och alla intervjuer här i reportaget är gjorda med hjälp av teckenspråkstolk:REPORTER Spöket på Canterville svävar högt ovan scengolvet. I dödens vitgröna nyanser rasslar hon med kedjor, håret fladdrar, ögonen rullar.SPÖKET Aldrig har jag sett så oförskämda pojkar förut!REPORTER Spöket pratar teckenspråk med de tre skådespelarna nere på scenen. Creas föreställningar är oftast för både en hörande och döv publik och här är en av skådespelarna hörande samtidigt som han tolkar de andras repliker till svenska:SPÖKET/TVILLINGARNA hon är nog inte döv va, hon är nog hörande....ursäkta - inget illa ment, men du tecknar lite stelt så här....Hemska pojkar!REPORTER Hur går nu det här till? Ja - spökavataren projiceras på en slöja som löper tvärsöver scenen, men Jamila Ouahid, som spelar spöket är inte ens i närheten av scenen. Hon står i en studio flera hundra meter bort i byggnaden. Hon har en åtsmitande hel kroppsdräkt på sig där mängder av sensorer läser av hennes rörelser och är kopplade till datorer och kameror. På olika skärmar ser hon sin avatar och de andra skådespelarna på scenen, berättar Jamila via teckenspråkstolken Klara:JAMILA ja det känns konstigt alltså att inte vara på scen, liksom bara se mig själv där som en avatar. Det är jag samtidigt som det inte är jag, det är jätteannorlunda, det är bara jag och tekniken och alla kameror och skärmar. Så jag spelar och så är det nåt annat som syns på scen än mig, det är konstigt, men det är häftigt, det är riktigt roligt faktiskt att få vara den första som upplever det.MUSIKREPORTER Hos Oscar Wilde är spöket på Canterville en gammal engelsk lord som mördat sin fru och därefter ägnat några hundra år till att skrämma bort de familjer som flyttat in på slottet, tills det dyker upp en orädd, självsäker amerikansk familj med en massa barn vilket leder till olika kulturkrockar mellan det gamla och nya.Hos Riksteatern Crea är det nutid och spöket Simone konfronteras med en ensamstående mamma i karriären som flyttar in på slottet med sina mobilberoende tvillingsöner.TVILLINGARNA vet du vad vi gör, vi spelar in spöket och lägger ut på Tik Tok, det blir viralt, vi blir kända och en massa fans kommer hit.....REPORTER I studion ser Jamila Ouahid sina medspelare på scenen på en skärm. Men det är inte lätt. Hon har nämligen en mobiltelefon monterad framför ansiktet under hela föreställningen. Den läser av ansiktsrörelserna.JAMILA Ansiktsuttryck är väldigt viktigt för grammatiken i teckenspråk och det är avgörande - man kan inte se teckenspråk, utan att se ansiktet, man måste se ansiktet för att det ska bli tydligt.REPORTER Jamila...

Om Podcasten

Reportage från kulturredaktionen P1 som introducerar, fördjupar och analyserar. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Ansvarig utgivare: Peter O Nilsson