10. Om platsvärde: så kan elever förstå betydelsen av en siffras placering i ett tal

Om en elev inte förstår betydelsen av en siffras placering i ett tal, dess platsvärde, blir det svårt med beräkningar inom matematikens fyra räknesätt. En elev som inte kan dela upp ett tal i talsorter får svårt att exempelvis använda algoritmer med uppställning av tal. I det här avsnittet berättar Henrik Hansson om sin forskning och erfarenhet av undervisning och lärande om platsvärde. Henrik är utbildad lärare i bland annat matematik och arbetar idag med skolutveckling. Han har gått forskarutbildning vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping och har studerat hur aspekter av innehållet kan varieras i undervisning för att skapa möjligheter för eleverna att utveckla förståelse av platsvärde. Studien genomfördes med 20 elever i grundskolans årskurs 2 av en grupp lärare och en forskare. Resultatet presenteras i artikeln Betydelsen av att variera innehållsliga aspekter för yngre elevers lärande av platsvärde i Forskul volym 7, nr 3, 2019.

Om Podcasten

Lärare och forskning är en podd om lärares undervisningsutveckling. Vi lyfter fram forskning som görs av och med lärare, för lärare, och som fördjupar olika aspekter av undervisningen och elevernas lärande. Podden görs av Lärarstiftelsen i samarbete med Sveriges Lärare.