125. Frågor och svar: Hur får jag mina medarbetare att känna stolthet och engagemang

Vad kan jag som chef göra för att skapa ökad stolthet och engagemang bland mina medarbetare? Säkert är det många som tillsammans med frågeställaren Mari brottats med den här utmaningen. I dagens avsnitt tar vi upp denna viktiga fråga. Vi nämner bland annat om at lön och bonusar sällan är det som skapar stolthet över verksamheten. Det handlar oftare om gemensamma positiva resultat, samhörighet och känslan av meningsfullhet i arbetet. Vi tar också upp de tre mest grundläggande faktorerna för ett ökat engagemang i arbetet. De är enligt de studier vi tagit del av: Kompetens – att det jag kan kommer till nytta och att jag utvecklas genom arbetet Självbestämmande - att själv kunna påverka sina omständigheter runt sitt arbete Samhörighet – känslan av tillhörighet, närhet, tillit och förtroende för varandra Utöver detta reflekterar vi fritt runt flera olika möjliga vägar för ett ökat engagemang och stolthet och utmanar alla som lyssnar att sätta korta mål på 3-6 månader och fokusera på den närmsta gruppen för ett lyckat resultat. ============================= Besök oss gärna på Facebook: Ledarskap med Magnus och Kim för att se material från avsnittet, dela det med dina vänner och bidra med kommentarer om ledarskap. Medverkande: Magnus Gnisterhed, Kim Karhu Tekniker: Daniel Hultander

Om Podcasten

I podden Ledarskap med Magnus och Kim delar ledarskapstränarna Magnus Gnisterhed och Kim Karhu med sig av strategier för hur du kan utvecklas och växa som ledare. Tillsammans med Magnus och Kim utmanas du på ett lättillgängligt sätt att nå dina uppsatta mål och skapa en hållbar väg till framgång genom en utveckling som börjar inuti. Du möter dina personliga ledarskapstränare som guidar dig på din resa mot ett framgångsrikt ledarskap! I poden får du också praktiska tips för hur du kan utvecklas inom kommunikation, feedback, konflikthantering, mål och målsättningar, ledarskapets psykologi, coachning (coaching), ledarskapsteorier, teamutveckling, stresshantering, time-management, chefskap, medarbetarutveckling, ansvarstagande, delegering, planering, konflikthantering och personlig utveckling.