#1 Hur självständig ska egentligen en förarlös bil vara?
Självkörande bilar är ett hett område inom teknikutvecklingen, och de första förarlösa bilarna är redan ute på vägarna. I första avsnittet av TechRide dyker Diana och Anders ner i sin egen poddstudio: den självkörande bussen. De flesta fordon i trafiken är bemannade, men vad händer med trafiken och samhället när fler och fler fordon agerar självständigt? Hur länge kommer det ens att vara tillåtet för människor att köra bil? Vem ska en förarlös bil offra i en nödsituation och vem är ansvarig vid en eventuell olycka? Är det biltillverkaren eller passageraren som sitter passivt med i bilen? Träffa några av Sveriges ledande experter på hur framtiden för fordon och trafiken i samhället kommer att se ut. MEDVERKANDE Christian Sahlén, VD för ACTIA Nordic AB. Köper du en ny bil idag är chansen stor att den innehåller hårdvara eller mjukvara från Linköping. Christian Sahlén är en av de personer som är ansvariga för det: Actia kopplar upp fordon. När du till exempel startar kupévärmaren i bilen på distans är det Actias teknik som möjliggör det. Deras teknik möjliggör också för SOS alarm att automatiskt få reda på hur många personer som sitter i en bil som just har krockat, och att de därmed kan skicka rätt antal ambulanser till olycksplatsen. Oscar Bjurling, doktorand på RISE och forskare inom kognitionsvetenskap vid Linköpings universitet, fokuserar på hur människor interagerar med autonoma system, särskilt drönarsvärmar. Han identifierar användarbehov och designar system och gränssnitt för att möjliggöra för operatörer att styra och samverka med dessa svärmar. Utöver sitt huvudprojekt på RISE bidrar Oscar även med expertis inom områden som Human Factors, Cognitive Systems Engineering, gränssnittsdesign och user experience (UX) design, vilket omfattar interaktion med självkörande fordon, flygtrafikledning och integrering av artificiell intelligens (AI) i olika verksamheter. Fredrik Löfgren, expert inom VR, empatiska robotar och smarta AI-lösningar inom vården. Välkänd från TV-program som robotkampen, Talang och ofta anlitad föreläsare. Nu ägnar sig Fredrik åt att studera hur teknologi, digitalisering och AI påverkar samhället. Han tror starkt på robotars potential att effektivisera olika yrkesområden, frigöra tid för livets viktiga aspekter och minska trafikolyckor genom förarlösa bilar. Programledare: Diana Saleh har forskat på FOI och RISE och är nu doktorand på KTH. Tillsammans med den inte lika teknikbevandrade Anders Hovergård guidas vi genom ny teknik, spännande innovationer och intressanta människor. Podden spelas in i Linköpings självkörande elektriska bussar som trafikerar Linköpings universitet. Upptäck Framtiden med Linköping Science Park! 🚀🎙️ Dyk in i en spännande värld av teknologiska framsteg och samhällsutveckling med vår nya podcastserie. Linköping Science Park tar dig med på en resa till framtiden och tillbaka. Sittandes i en självkörande buss styr vi mot en innovativ framtid. Varje avsnitt (exakt 21,5 minuter långt - den genomsnittliga pendlingstiden i Östergötland) tar dig genom ett teknikområde som cybersäkerhet, IoT, AI och bildanalys. Du får en begriplig introduktion till tekniken och vi berättar hur tekniken påverkar samhället och dig. Du möter två nyfikna programledare och experter inom olika områden. Varje avsnitt avhandlar ett område. Totalt blir det 6 avsnitt i den här säsongen. Gör din pendling eller vardag mer inspirerande och lärorik med Linköping Science Park's Framtidspodcast! 🌐🎧 #Framtidspodden #LinköpingSciencePark #TeknikOchSamhälle www.linkopingsciencepark.se/podcast