Torris blir till skrikande drakar

De mest vardagliga ljuden blir till valar, pistolskott och enorma portar när ljud till datorspel skapas Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. På Högskolan i Skövde pluggar Tilde Sjögren Dataspelsutveckling - ljud och hon spelar upp några av ljuden hon skapat, vi får bland annat höra hur en sopkorg blir en enorm port.Niklas Nähl är programansvarig för ljudprogrammet och han berättar om hur ljud i datorspel har utvecklats. Från de tidiga enkla spelen till dagens enorma produktioner och hur många hämtat ljudinspiration från casino- och flipperspelsljud.Reporter och producent: Joseph KnevelSlutmix: Maths KällqvistEn produktion av KnevelSpelljuden kommer från: Red Dead Redemption, Super Mario, Resident Evil, Far Cry 4 och Dredge

Om Podcasten

Om ljudets olika skepnader och vad det gör med oss. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Ansvarig utgivare: Caroline Salzinger