Plastponnyn från 80-talet
Loppmarknadsarkeologerna gräver bland begagnade leksaker och hittar en ikonisk plastponny från 80-talet. Den berättar om marknadsföring riktad mot barn, vuxna samlare och könskodning.
På svenska loppmarknader är det lätt att hitta många varianter av en mycket populär leksaksponny som började tillverkas 1982 och sedan dess levt vidare i olika skepnader. Ponnysamlaren Sanna Valapuro är alltid på jakt efter fler exemplar till sin samling även sådana i sämre skick. I detta avsnitt berättar hon om sina restaureringsmetoder samt om en samlarkultur som växt upp kring den lilla leksakshästen.Plastponnyn bär också på en historia om hur leksaksindustrin förändrades på 80-talet produkterna slutade vara saker som man bara lekte med och blev i stället hela koncept och varumärken som kunde licensieras till andra kringprodukter. Under samma tid förändrades de amerikanska regelverken för tv-reklam, vilket gjorde att hela barnprogram baserade på leksaker blev tillåtna. Detta ledde till en ny våg av leksaksvarumärken som snabbt blev mycket populära.Loppmarknadsarkeologerna är Maja Åström och Tommie Jönsson. Programmet görs av produktionsbolaget Rundfunk Media för Sveriges Radio.