Los Vegos

Bönor = balla baljväxter

av Los Vegos | Publicerades 1/10/2017

Bönor är hata eller älska. Antingen äter man dem på en miljon olika sätt, eller så undviker man dem till varje pris. Los Vegos älskar bönor för att de är så användbara, sjukt billiga och klimatsmarta.

Recept: Therese Svensson Bönotto med saffran Vegetariskt, glutenfritt En gång i somras hade jag inget till frukost så då gjorde jag bönotto med olivolja, grillad sparris och citron. Det tog 10 minuter och sen hade jag både frukost och över till lunch. Bönorna blir krämiga och nästan lik en gräddig äggröra, om man tillsätter mascarpone eller riven mozzarella eller gräddost (fast då blir det dock ej laktosfritt). Bönotton funkar också utmärkt som en resträtt eller prepprätt har du en bunke ugnsbakade betor i kylen? Eller lite grillad kål? Släng i det tillsammans med ost, olivolja och rosmarin så har du en snabbmåltid på några minuter. Tips: Torkade ekologiska bönor går bra att så i lite jord! Testa att odla olika sorter och se vad som kommer upp. Bönor är tacksamma klätterväxter både på små balkonger och i odlingspallar. Visa oss dina egna odlingsexperiment genom att tagga @vivalosvegos eller #vivalosvegos på instagram! Kökshack: Pruttar och bönor. Bönor är klimatsmarta, proteinrika och dessutom sjukt billiga. Men ett skäl till varför många fortfarande ratar bönan är för att de förknippas med fjärtande. Det finns ämnen i bönor som kan vara svåra att bryta ner, men om du äter grönsaker, fermenterad mat och bönor ofta så brukar det inte vara några problem. Då har nämligen de goda bakterierna i magen byggt upp ett bra system för att bryta ned allting så bra som möjligt. Så det är med andra ord större pruttvarning ju mindre grönsaker och bönor du äter. Känner du dig träffad så börja med lite bönor och utöka allteftersom. Du kan också 1. Käka småbönor som den lättsmälta mungbönan och adukibönan 2. Koka bönor tillsammans med sjögräs och en potatis för det sägs underlätta samt 3. Sluta gnälla, börja äta.   Ingredienser: 2 portioner 1 burk cannelinibönor eller vita bönor Ca ½ kuvert saffran 1-2 schalottenlök eller ½ dl hackad gul lök Ca 1 dl mascarpone eller riven gräddost Olivolja Salt, nymald svartpeppar Till servering: Parmesan   Gör så här: Fräs hackad lök i olivolja i en stekpanna på medelvärme tills glansigt. Tillsätt avrunna cannelinibönor och rör om. Tillsätt saffran och rör om igen tills allt blivit guldorange. Låt kalaset puttra ihop under omrörning tills bönorna precis börjar bli mosiga. Tillsätt då mascarpone och smaka av med nymald svartpeppar och salt. Servering: Häll upp på tallrikar och riv över massor av nymald parmesan.       Kikärtsmaränger med lakrits, sojagrädde och hallon Vegan, glutenfritt, laktosfritt, mjölkfritt Kikärtsmaränger är gjorda på något som fått namnet aqua faba, bönvatten på latin, för det är precis vad det handlar om vi ska använda kikärtsspad istället för äggvita till våra maränger. Aqua faba slog ned som en bomb i vegokretsar för något år sen och det var min gamla BFF Yvonne som introducerade mig till den veganska marängvärlden. Hennes favorit är nötmarängtårta med sojagrädde och björnbär, vilket du kan göra med samma recept som vi använder idag. Tillsätt bara rostade malda hasselnötter till marängsmeten och istället för att dutta ut det till maränger, forma smeten till en tårtbotten istället innan du gräddar det i ugnen. Toppa sen med grädde och björnbär och söndagsfikat hamnar på en helt ny nivå. I och med att det tar cirka 3-4 timmar för marängerna att bli klara så rekommenderar jag att göra dem en slapp filmkväll när det inte gör något att ugnen står på i köket. Och failar du och smular sönder dina kikärtsmaränger som jag gjorde på väg till inspelningen av det här avsnittet, så funkar det lika bra ändå. Upp på hästen! Ingredienser: 1 burk eller tetra kikärtor 1 ½ dl råsocker 1 tsk citronsaft 1 tsk vaniljsocker 1-2 tsk lakritspulver Till servering: Sojavispgrädde eller sojaglass, färska hallon, eventuellt myntablad som pynt. Gör så här: Vispa kikärtsspadet från en burk...

Om Podcasten

Här är maten alltid grön, rolig att laga och enkel att lyckas med. Gott blir det också! Therese Svensson är din gröna kock och matkamrat. Vi lagar vegetariskt, lite veganskt och ofta glutenfritt. Ansvarig utgivare: Silan Diljen