Los Vegos

Häng med på party - Los Vegos lagar kalasmat!

av Los Vegos | Publicerades 1/10/2017

Kalas är kul. Det är själva grundtanken! Men det kanske inte alltid är så kul att stå i köket hela dagen. Här tipsar vi om lika goda som enkla rätter att bjuda kompisarna på.

Recept: Therese Svensson Mina favorit-tevekockar är Floyd, Julia Child, den svenske kocken i Mupparna, Two Fat Ladies och Chris Stein. Chris Stein kanske sticker ut mest för han är inte så udda, utan mest en brittisk mysgubbe med koll på smak och traditionell comfort food. I en serie var han i Frankrike och reste runt på en pråm med en hund, såklart sevärt i sig, men så lagade han pissaladière i ett avsnitt som jag föll pladask för. Han förklarade det som en sydfransk smördegspizza, som toppas av karamelliserad lök, oliver, sardeller och örter på smördeg som sedan äts skurna till snittar eller slices. Jag testade det genast hemma och efter det har pissaladièren varit ständigt återkommande på matrepertoaren. Originalet är visserligen pescetariansk i och med sardellerna, men hoppa över dem och du har en svingod vegetarisk smördegspizza med smältande mjuk söt rödlök blandat med örter och svarta umamismakande oliver. Dessutom blir det vegan om du väljer en smördegsbotten med mjölkfritt smör. Låt dig inte luras av just namnet smördeg för den smördegen som finns i butik är mer än ofta mjölkfria, kom bara ihåg att kolla innehållsförteckningen.   Pissaladière med ädelost, päron och plommon Vegetariskt   Ingredienser: Smördeg antingen färdiga portionsark eller stora ark som du själv skär till En bit ädelost eller annan grönmögelost Frukt som plommon, päron, äpple, nektariner   Gör så här: Skiva frukten. Lägg ut smördegen på en bakplåt, pricka degen med en gaffel så de inte fluffar upp sig för mycket och toppa med den skivade frukten. Smula över ost och skjutsa in i ugnen efter instruktioner på smördegsförpackningen (det brukar vara kring 20 minuter i 200 grader). Låt svalna något och servera.     Pizzabullar med mandelpotatis, västerbottenost, rödlök och tryffelolja Vegetariskt, laktosfritt Pizzabullarna föddes när jag insåg att man kunde rulla pizzan som en kanelbulle med fyllningen inuti istället för ovanpå, så att man kunde äta sina slices som bullar istället för just slices. Det här är alltså smart som tusan när man exempelvis ska frakta mat till ett knytkalas, eller om man vill preppa och förbereda mat till en fest. De är också suveräna att frysa in. Och perfekta att fylla med vadmannuänharhemma, allt från klassiker som tomat, ost och örter till rökt svamp, srirachamajonnäs och bränd kål funkar fint. Här fyller jag dem med några klassiska rester jag brukar ha hemma kokt mandelpotatis, riven ostskalk och smörfräst rödlök. Vegan: Byt ut osten mot växtbaserad dito eller havrefraiche, använd mjölkfritt smör. Glutenfritt: Använd glutenfri deg. Köp färdig eller baka själv efter mitt favoritrecept av Maria Blohm och Jessica Frej som du hittar här.   Ingredienser ca 10 st pizzabullar: 1 pizzadeg, färdigköpt eller hembakt, se faktaruta Ca 3 mandelpotatisar eller någon annan god potatissort 3 dl riven Västerbottenost 2 rödlökar Färsk timjan Olivolja Smör Salt Tryffelolja (kan uteslutas om du inte gillar)   Gör så här: Koka potatisen tills den är genommjuk och strimla rödlöken. Fräs rödlöken i en klick smör med timjan, salt och lite olivolja på medelhög värme tills den är smäktande mjuk och ser ut som en knallrosa skinkkräm. Stretcha ut pizzadegen på en bakplåtspappersklädd plåt. Fördela mosad potatis, ost och rödlök tunt i ett lager men lämna en tom remsa kring kanterna. Du vill inte gå helt nuts med fyllningen för då gräddas den inte bra och så kan pizzabullen spricka. Rulla ihop degen som en kanelbulle och knipsa ihop skarven med fingrarna om den trilskas. Skär rullen i ca 2 cm tjocka bitar. Lägg bitarna på plåten och skjutsa in i mitten av ugnen så länge det står angivet på pizzadegens förpackning alternativt 10-15 minuter i 200 grader eller tills bullarna blivit fint gyllene. Servering: Ta ut och droppa över tryffelolja. Låt svalna, gärna...

Om Podcasten

Här är maten alltid grön, rolig att laga och enkel att lyckas med. Gott blir det också! Therese Svensson är din gröna kock och matkamrat. Vi lagar vegetariskt, lite veganskt och ofta glutenfritt. Ansvarig utgivare: Silan Diljen