Los Vegos

Nu blir det riktigt fattig mat!

av Los Vegos | Publicerades 1/10/2017

Nu har Los Vegos-Therese bränt alla pengar på att ha kul. Den fattigaste veckan i månaden är här. Då gillar man läget, gräver längst in i skafferiet och lagar gott på en svindlande låg budget.

Recept: Therese Svensson Nudelplättar med fruktsoda, ostbågar och rostad majskräm Vegetariskt För några år sen svepte en nudelrätt in över internet och blev viral över en natt The Ramen Burger. Det är helt enkelt snabbnudlar blandade med omelett- eller pannkakssmet och gräddade i en panna till små nudelplättbiffar. I Ramen Burger-fallet användes nudelplättarna som bröd till hamburgare. Idag ska vi dock fattiglappa oss så jag stannar vid plättarna och toppar dem med en Björn Gadd-inspirerad majskräm som jag gör av majs från en vanlig majskonserv. Tips: Genikocken David Chang från amerikanska nudel-och-så-mycket-mera-krogimperiet Momofuku använder bland annat fruktsoda som vätska i tempurasmet. Inte bara är det kul utan det blir även en fluffigare och lättare smet. Här håller jag alltså ned läsken direkt i plättsmeten. Tips: majs. Det kanske verkar tråkigt med burkmajs, men som fattiglapp kan man ändå rosta dem hårt för att få fram lite mer smak. Majssäsongen varar från ungefär augusti till oktober så om du läser detta då och har en färsk majs med höljet kvar kan du blötlägga allting i tio minuter och sedan grilla majsen direkt i höljet. Då ångas majsen inuti höljet och blir perfekt. Dra bara ned höljet sen och lägg direkt på grillen för grillränder. Funkar i ugnen också!   Ingredienser (2 portioner) 1 paket snabbnudlar 2 ägg 2 msk fruktsoda Ostbågar Färsk koriander till servering Majskräm: 1 burk majs 1 tsk chipotlepaste tacosås eller chilisås 1 msk olivolja Salt   Gör så här: Koka nudlarna efter anvisning på paketet. Häll av i durkslag och häll över i en bunke. Knäck två ägg över och blanda ihop med 2 matskedar fruktsoda, svartpeppar och 2 dl krossade ostbågar. Klicka ut lite nudelgegga i en het stekpanna och stek på bägge sidor tills gyllene, precis som en plätt. Upprepa tills allt är klart och lägg över på en tallrik. Häll burkmajs i en het stekpanna och låt fräsa tills de är lite brända. Häll över kalaset i en bunke, tillsätt 1 tsk chipotle paste, 1 msk olivolja och stavmixa slätt till en kräm. Smaka av med salt och mer chili om du vill. Servering: Servera nudelvåfflorna med majskräm och smula över mer ostbågarna. Färsk koriander är gott till också. Klart!       Macklasagne på torrt bröd med bönbechamel Vegetariskt, laktosfritt Macklasagnen gjorde jag en kväll när min kille skulle cykla hem i åska och regn och jag hade typ inget hemma. Jag tänkte: "hm, jag gör en mix av hans godaste comfort food - smörgås, nåt såsigt och lasagne". Tadaa! Lasagnemackan var född! Nu kanske inte du har just exakt de här ingredienserna hemma men det är just det som är poängen använd de rester du har! För Macklasagnen är en briljant matplattform för rester. Den passar utmärkt när du har en torr baguette eller limpa hemma och någon krämig röra, gryta, puré eller tjock sås eller soppa som blivit över. Vegan: Byt ut osten mot växtbaserad ost eller näringsjästflingor.  Glutenfritt: Jamen, använd glutenfritt bröd. Eller lättkokta skivor av rotselleri eller grillad zucchini istället för bröd. Tips: När bröd blir torrare suger det upp vätska bättre. Så stirra dig inte blind på att prick allt bröd måste vara bakat på sekunden du kliver in i bageriet eller butiken. Torrare bröd är även perfekt till krutonger, som förtjockningsmedel till mixade soppor eller i panzanella - den italienska brödsalladen.   Ingredienser (1 ugnsform) 1 baguette Valfri lagrad ost, till exempel präst, grevé eller Västerbotten Ca 3 dl fryst och tinad bladspenat Ca 1 dl strimlad kål som savoykål eller grönkål Olivolja Smör Salt   Bönbechamel: 1 burk vita bönor eller cannellinibönor Mald muskot Salt, vitpeppar Olivolja   Gör så här: Sätt ugnen på 275 grader. Häll av vätskan från bönorna och stavmixa dem i en bunke med en nypa muskot, olivolja och salt. Smaka av. Skär...

Om Podcasten

Här är maten alltid grön, rolig att laga och enkel att lyckas med. Gott blir det också! Therese Svensson är din gröna kock och matkamrat. Vi lagar vegetariskt, lite veganskt och ofta glutenfritt. Ansvarig utgivare: Silan Diljen