Los Vegos

Vegofierade klassiker

av Los Vegos | Publicerades 1/10/2017

Du behöver inte överge dina barndomsrätter och vardagsfavoriter bara för att du börjar käka grönt. Vegofiera dem istället!

Recept: Therese Svensson Här förvandlar vi klassikern gratinerad falukorv till en smarrig och sprängfylld aubergine. Vi fixar fläskpannkakan utan fläsk men ännu godare. Och sen rör vi ihop en vegansk Toast Skagen som passar till allt från brunch till midsommar. Fläskpannkaka utan fläsk med kantareller och rostad kål Vegetariskt, glutenfritt, laktosfritt, mjölkfritt Arkeologiska fynd tyder på att pannkakor var första spannmålsrätten, gräddat på heta stenar eller i grunda grytor över öppen eld. Den första carb-måltiden, kan man säga. Det var också min första favoriträtt. Det här är en klassisk ugnsbakad fläskpannkaka utan fläsk, men för att få till mustig god smak lägger vi istället till blandad svamp och kål. Kål är billigt, håller länge i kylen och gör pannkakan lite matigare. Plus att jag sällan ser något tillfälle att INTE pilla ned kål i maten. Till detta ska vi äta hjortron istället för lingon bara för att lingonen har fått bada i strålkastarljuset lite väl länge så nu det är dags att de ger plats åt hjortronen igen. Go Team Hjortron! Vegan: Strunta i äggen och kör i en matsked maizena och 1 tesked bakpulver.  Tips: Blodvåfflor åt jag ibland i min ungdom i Kiruna. Då använder man blod som vätska. Gross, säger du, men just vätskan i pannkaksreceptet kan du byta ut för att på ett enkelt sätt få ny smak har du en halvdrucken öl i kylen? Häll i den i smeten så får du god maltig smak medan äpplemust eller cider ger fruktig smak. Man tager vad man haver!   Ingredienser för en pannkaka i en ugnsform Några nävar kantareller En bit kål, till exempel savoykål, grönkål, svartkål, färsk vitkål 3 dl sojamjöl 3 ägg 6 dl växtmjölk, till exempel havremjölk 1 tsk salt Mjölkfritt smör   Gör så här: Blanda mjöl och salt i en bunke. Vispa i hälften av mjölken och blanda eller stavmixa till en slät smet. Vispa i resten av mjölken tillsammans med äggen. Låt smeten svälla i en halvtimme i kylskåp. Rensa svamp och strimla kål. Fräs i en stekpanna tills rostade fläckar uppstått. Häll över i en smord ugnsfast form och häll över pannkakssmeten. Grädda pannkakan i ugnen i ca 25 minuter på 225 grader. Servering: Ät med hjortron - yum!     Auberginekorv fylld med soltorkad tomat, ost och vitlök Vegetariskt, glutenfritt, laktosfritt Något av det godaste jag vet är den sicilianska rätten Pasta Norma som är pasta och tomatsås med härligt krämig och perfekt mjuk aubergine. Och själva nyckeln till den perfekta auberginen är att man lagar den så länge att den blir mjukt geggig och nästan transparent brunsvart i färgen. Med andra ord: när du tror att du sabbat den är den perfekt! Många recept säger att du ska salta ur din kära aubergine men det behövs inte lägg istället den tiden du skulle salta ur auberginen på att tillaga den tills den är just så härligt mjuk och brun som den så gärna vill vara. Tips: Vill du inte att osten ska smälta ut ur auberginekorven så fyll den med tunna skivor stekost av halloumityp istället då smälter den inte utan håller sig fint på plats i skårorna. Testa samma grej på ett gäng tjocka zucchinis eller sötpotatis nästa gång. I stort sett ALLT fallosliknande kan du göra detta med! Vegan: Skippa att fylla auberginekorven med ost. Jag vet att det finns mjölkfri ost men det blir godare om du pillar ned lite rostade frön eller nötter i skårorna. När du sen tar ut den ur ugnen kan du gärna riva över lite parmesanliknande veganost som finns från olika märken, eller strö över näringsjästflingor för att få till den ostiga umamismaken. Viktigast är dock att fetta på med lite extra olivolja. Det är gott med fett och du saknar just fettet från osten i detta fall.   Ingredienser, cirka 2 portioner 1 stor aubergine eller 2 mindre En bit lagrad ost, till exempel västerbotten, parmesan, pecorino, vesterhavsost Några soltorkade tomater Några vitlöksklyftor Olivolja Salt   Gör så här: Skär auberginen...

Om Podcasten

Här är maten alltid grön, rolig att laga och enkel att lyckas med. Gott blir det också! Therese Svensson är din gröna kock och matkamrat. Vi lagar vegetariskt, lite veganskt och ofta glutenfritt. Ansvarig utgivare: Silan Diljen