#28: User Research - mycket mer än bara användbarhetstester. Lisa Trumstedt från Readly ger oss hela bilden.

Att se till att kunderna kan använda din produkt eller tjänst friktionsfritt och utan problem är naturligtvis en förutsättning för en ge dem en bra användarupplevelse. Men det är bara en av många bitar i det pussel som ofta sammanfattas i begreppet User Experience. Och User Research är därför mycket mer än bara användbarhetstester. Det menar Lisa Trumstedt på Readly som gästar oss i dagens avsnitt och berättar om hur User Research i stället kan beskrivas som ett iterativt och användarcentrerat arbete med ett antal delprocesser; allt ifrån målgruppsanalys, personas och scenarier till prototyper, utvärdering och testning. Här finns guldkorn att hämta både för den som vill börja, och för den som vill utveckla, sitt arbete inom User Experience. Och för att krydda din upplevelse lite extra avslutar vi i vanlig ordning med musik- och boktips. Mycket nöje!

Om Podcasten

Häng med på guidad tur – i sällskap av en ny gäst varje avsnitt pratar Magnus och Rikard om marknadsföring, marknadsundersökningar, analys och försäljning. Nytt avsnitt varannan fredag. Häng med! Eller inte. Gör som du vill :)