Avsnitt 40: Meeker-rapport och om journalister kan ta emot pengar som influencers?

Fenomenet influencer - mediebranschens starkaste buzzword - har inneburit nya sätt för företag att annonsera, med varierande framgång. Kan även journalister göra reklam på samma sätt, och påverkar det en journalists trovärdighet om den privat gör reklam för produkter? Mediepodden letar efter skillnaderna som avgör.

Forskning visar att filterbubblan kanske inte alls är så påtaglig som den beskrivits. Tvärt om har mediekonsumenter ofta tillgång till ett mångfacetterat och varierat flöde av nyheter. Samtidigt kvarstår polariseringen. Är det Facebooks fel eller ligger det i människans natur?

Partner till podden är Mediedagarna och Burt.

Om Podcasten

Mediepodden handlar om den komplexa digitala förändring som hela samhället står inför. Mediepodden fokuserar på förändringen i traditionella, digitala och sociala medier. Och vi gör det utan att vara rädda för konflikter. Mediepodden drivs av Emanuel Karlsten och Olle Lidbom.