Mörkt glödande Brahms och Berlioz stora dödsmässa

Panelen känner sig attackerad av en dansk mästares filmmusik, dividerar om smärtan i en ny Orfeus och Eurydike och gillar hur dirigenten Daniel Barenboim lyfter fram den dramatiska sidan hos Brahms. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Veckans skivor: BRAHMS - THE SYMPHONIESSymfonier 1-4 av Johannes BrahmsBerliner Staatskapelle, orkester Daniel Barenboim, dirigentDeutsche Grammophon4835251 Betyg: 4 WHIRL'S WORLDMusik av Per NörgårdMidtVest-ensemblenDaCapo8.226136 Betyg: 5 ORFEO ED EURIDICEOpera av Christoph Willibald Gluck Sångare: Iestyn Davies, Sophie BevanLa Nuova Musica, orkester och körDavid Bates, dirigentPentatonePTC 5186805 Betyg:4 Veckans val: Berlioz stora dödsmässa i allhelgonatid Vi fördjupar oss i amerikanske John Nelsons sprillans nya tolkning av Berlioz "Requiem" som spelades in i St Pauls Cathedral i London i mars. Referensen: Brahms fjärde symfoni - Det perfekta tempot Vi jämför Staatskapelle Berlin och Daniel Barenboims aktuella inspelning av Brahms symfonier med en äldre version, den inspelning som gjordes 1968 av Cleveland Orchestra under ledning av George Szell. Referensen: Klagoarian i Orfeus och Eurydike - Countertenor vs sopran Den älskade arian "Che farò senza Euridice" ur Glucks opera "Orfeus och Eurydike" har spelats in hur många gånger som helst och alla tänkbara sångare från Janet Baker till Pavarotti har sjungit den.Vi jämför den aktuella inspelningen med countertenoren Iestyn Davies med en inspelning från 1975 med den stora Dame Janet Baker, tillsammans med English Chamber Orchestra under ledning av Raymond Leppard. En svalt återhållen tolkning möter en romantisk, utlevande version av arian.

Om Podcasten

Recensioner och diskussioner kring nyutkommen klassisk musik. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Ansvarig utgivare: Peter O. Nilsson