Vitglödgad och demonisk pianokonsert av Busoni
Panelen dånar till Sjostakovitj, blir besviken på en själlös inspelning av Matteuspassionen men återfår entusiasmen när forskaren Ruth Tatlow förklarar hur Bach byggde verket på perfekta proportioner. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Veckans skivor: BUSONI PIANO CONCERTOPianokonsert i c-dur, op. 39 av Ferruccio BusoniKirill Gerstein, pianoBoston symfoniorkesterSakari Oramo, dirigentTanglewood festivalkörMyrios ClassicsMYR024 Betyg: 5 MATTHEW PASSIONMatteuspassionen av Johann Sebastian Bach i versionen från 1742Dunedin Consort and PlayersJohn Butt, dirigentNicholas Mulroy, evangelistenMatthew Brook, JesusLINNCKR313 Betyg: 3 SHOSTAKOVICH: SYMPHONIES NOS. 6 & 7, KING LEARSymfoni nr 6 och 7, m.m. av Dmitrij SjostakovitjBoston symfoniorkesterAndris Nelsons, dirigentDeutsche Grammphon483 6728 Betyg: 4 Veckans val: Matteuspassionens perfekta proportionerVi hör ett utdrag ur den aktuella P2-dokumentären ”Matteuspassionens dolda rum”. I den söker Berit Nygren svaret på varför Matteuspassionen är ett av världens mest spelade verk. Vad är det som fortsätter att fängsla – snart 300 år efter att den uruppfördes? Bach brukar ju förknippas med talmystik men här får vi andra ledtrådar till hans musik av forskare som Ruth Tatlow och Markus Rathay. Referensen x 2: Bach och SjostakovitjVi jämför den aktuella inspelningen av Matteuspassionen med John Eliot Gardiners inspelning från 1989 med Engelska barocksolisterna och Monteverdikören med bland andra Ann Sofie von Otter. Och så lyssnar vi på den allra första inspelningen av Sjostakovitjs sjätte symfoni. Året var 1940. Philadelphiaorkestern spelade och Leopold Stokowski dirigerade.