Att ge återkoppling

Hur ger man återkoppling som lärare, skall man berömma eller kritisera, och hur mycket återkoppling vill eleverna egentligen ha? Passar vissa ämnen och situationer bättre för viss återkoppling än andra? Detta avsnitt av Mycket Hjärna kretsar kring feedback - att ge återkoppling. De som var med idag är: Betty Tärning, forskare i Educational Technology Group vid Lunds universitet, och doktor i kognitionsvetenskap, med specialisering inom digitala läromedel. Björn Sjödén, lektor i utbildningsvetenskap vid Högskolan i Halmstad och doktor i kognitionsvetenskap. Han undervisar på lärarutbildningen och forskar om digitalt lärande. Kalle Palm, gymnasielärare i fysik, filosofi och matematik samt kognitionsvetare. Tekniker och producent var Trond A. Tjøstheim. Varje avsnitt är granskat av Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds och Linköpings universitet. Tillsammans bidrar vi med vetenskapliga referenser till varje avsnitt, för den som vill veta mer. Referenser: Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112. https://doi.org/10.3102/003465430298487 Segedy, J. R., Kinnebrew, J. S., & Biswas, G. (2012). Supporting student learning using conversational agents in a teachable agent environment. In The future of learning: Proceedings of the 10th international conference of the learning sciences (Vol. 2, pp. 251–255). Sydney, Australia. Segedy, J. R., Kinnebrew, J. S., & Biswas, G. (2013). The effect of contextualized conversational feedback in a complex open-ended learning environment. Educational Technology Research and Development, 61(1), 71–89. Tärning, B., Lee, Y. J., Andersson, R., Månsson, K., Gulz, A., & Haake, M. Entering the black box of feedback: Assessing feedback neglect in a digital educational game for elementary school students (under review). Tärning, B. (2018). Review of Feedback in Digital Applications–Does the Feedback They Provide Support Learning?. Journal of Information Technology Education: Research, 17(1), 247-283. Wiliam, D. & Leahy, S. (2015). Handbok i formativ bedömning: strategier och praktiska tekniker. (1. utg.) Stockholm: Natur & kultur.

Om Podcasten

Mycket hjärna är en podd som diskuterar forskning kring lärande och hur denna kan användas praktiskt i skolan. Syftet med podden är att bidra till en vetenskaplig grund för lärande och undervisning – inte genom att lansera några nya pedagogiska teorier utan genom att uppmärksamma relevant forskning som redan görs, men som kan vara svår att förstå eller av andra skäl inte kommit till användning i skolan. Vi diskuterar utifrån ett kognitionsvetenskapligt perspektiv, vilket betyder att vi ”mycket gärna” pratar om hjärnan och hur den fungerar, mer kopplat till hur vi tänker och lär oss saker än om biologi. Titeln blinkar också till att vi är genuint engagerade i våra respektive områden och gärna vill förmedla den glädje som finns i att lära sig nya saker och att förstå mer om hur dessa processer fungerar i vår vardag och verklighet.