Att ge återkoppling
Hur ger man återkoppling som lärare, skall man berömma eller kritisera, och hur mycket återkoppling vill eleverna egentligen ha? Passar vissa ämnen och situationer bättre för viss återkoppling än andra? Detta avsnitt av Mycket Hjärna kretsar kring feedback - att ge återkoppling. De som var med idag är: Betty Tärning, forskare i Educational Technology Group vid Lunds universitet, och doktor i kognitionsvetenskap, med specialisering inom digitala läromedel. Björn Sjödén, lektor i utbildningsvetenskap vid Högskolan i Halmstad och doktor i kognitionsvetenskap. Han undervisar på lärarutbildningen och forskar om digitalt lärande. Kalle Palm, gymnasielärare i fysik, filosofi och matematik samt kognitionsvetare. Tekniker och producent var Trond A. Tjøstheim. Varje avsnitt är granskat av Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds och Linköpings universitet. Tillsammans bidrar vi med vetenskapliga referenser till varje avsnitt, för den som vill veta mer. Referenser: Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112. https://doi.org/10.3102/003465430298487 Segedy, J. R., Kinnebrew, J. S., & Biswas, G. (2012). Supporting student learning using conversational agents in a teachable agent environment. In The future of learning: Proceedings of the 10th international conference of the learning sciences (Vol. 2, pp. 251–255). Sydney, Australia. Segedy, J. R., Kinnebrew, J. S., & Biswas, G. (2013). The effect of contextualized conversational feedback in a complex open-ended learning environment. Educational Technology Research and Development, 61(1), 71–89. Tärning, B., Lee, Y. J., Andersson, R., Månsson, K., Gulz, A., & Haake, M. Entering the black box of feedback: Assessing feedback neglect in a digital educational game for elementary school students (under review). Tärning, B. (2018). Review of Feedback in Digital Applications–Does the Feedback They Provide Support Learning?. Journal of Information Technology Education: Research, 17(1), 247-283. Wiliam, D. & Leahy, S. (2015). Handbok i formativ bedömning: strategier och praktiska tekniker. (1. utg.) Stockholm: Natur & kultur.