Formativ bedömning
Vad är formativ bedömning, och hur kan det användas i skolan? I detta avsnitt försöker vi förklara vad begreppet innebär, och diskuterar hur formativ bedömning kan användas i praktiken. De som var med idag är: Betty Tärning, forskare i Educational Technology Group vid Lunds universitet, och doktor i kognitionsvetenskap, med specialisering inom digitala läromedel. Björn Sjödén, lektor i utbildningsvetenskap vid Högskolan i Halmstad och doktor i kognitionsvetenskap. Han undervisar på lärarutbildningen och forskar om digitalt lärande. Kalle Palm, gymnasielärare i fysik, filosofi och matematik samt kognitionsvetare. Tekniker och producent var Trond A. Tjøstheim. Varje avsnitt är granskat av Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds och Linköpings universitet. Tillsammans bidrar vi med vetenskapliga referenser till varje avsnitt, för den som vill veta mer. Referenser Wiliam, D., & Leahy, S. (2015). Handbok i formativ bedömning: strategier och praktiska tekniker. Natur & Kultur.